Gebruik je professionele ruimte voor je persoonlijke ontwikkeling
Hoe geven leraren vorm aan hun eigen professionele ruimte? Basisschool ‘t Venne werkt met opbrengstgericht leren aan de ontwikkeling van leraren. Leraren kunnen in persoonlijke ontwikkelplannen aangeven wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Zo benutten ze hun professionele ruimte voor hun eigen ontwikkeling.
Opbrengstgericht werken houdt in dat een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de leerprestaties van de kinderen en de effectiviteit van het onderwijs. De school stelt doelen ten aanzien van de leerprestaties, richt het onderwijsprogramma en –proces daarop in, meet de opbrengsten, analyseert en interpreteert de gegevens en stelt afhankelijk van de resultaten het onderwijsprogramma bij. Ook professionalisering van leraren is er een onderdeel van.
Leraren aan zet om zich te ontwikkelen
Basisschool ’t Venne in Nieuw Vennep wil leraren helpen zich te ontwikkelen, zodat zij sterker staan om de onderwijsresultaten te verhogen. De leraren formuleren individuele en gezamenlijke doelen en bepalen zelf hun leerroute en de manier waarop zij hun vaardigheden willen verbeteren om de leeropbrengsten van de kinderen te verhogen. De school werkt met een halfjaarlijkse ontwikkelcyclus, waarin de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden rechtstreeks is gekoppeld aan de ontwikkeling van de school.
Resultaten van professionalisering
Deze manier van opbrengstgericht werken met de nadruk op professionalisering van leraren, heeft geleid tot betere resultaten op het vakgebied waar zij hun aandacht op hebben gericht. De leerkrachten zijn zich bewust geworden van hun eigen belangrijke rol in het leerproces van de leerlingen. De verbetering van hun vaardigheden is terug te zien in de objectieve meetgegevens van het cito-leerlingvolgsysteem en dat heeft een motiverend effect. Daarnaast geven de leerkrachten aan geen verzwaring van hun taak te ervaren, doordat de aandacht steeds gericht wordt op één leerstofonderdeel en één leerkrachtvaardigheid.
Meer weten?
- Lees Zo pak je je professionele ruimte in het voortgezet onderwijs.
- Alles over professionele ruimte in het primair onderwijs lees je in Zo pak je professionele ruimte in het basisonderwijs.
- In een weblog voor de Inspectie van het Onderwijs vertelt inspecteur Jeanette Wolleswinkel waarom professionele ruimte voor de leerkracht ertoe doet.
- Met een kritisch reflexief gesprek ga je met collega’s in gesprek over het pedagogisch denken en handelen en je onderliggende opvattingen.