Plusklas voor peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Sommige peuters en kleuters ontwikkelen zich sneller en zijn nieuwsgieriger dan hun klasgenoten. Op basisschool De Appelgaard zijn ze daarom begonnen met een plusklas voor peuters en kleuters. Via onderzoekend en ontwerpend leren komen ze tegemoet aan de ontwikkelingsvoorsprong van deze jonge leerlingen.
Alieke de Jong, leraar van groep 1, 2 en 3 zette een plusklas voor peuters en kleuters op. Zij vindt het belangrijk om peuters en kleuters gezamenlijk extra lessen aan te bieden omdat zij op die manier veel van elkaar kunnen leren en de overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool soepeler verloopt. Ook voorkom je dan in een vroeg stadium het risico van onderpresteren.
Kenmerken van kleuters en peuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Hoe herken je een peuter of kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong? Een peuter of kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong:
- kan grote denkstappen maken
- is snel van begrip en kan verbanden leggen
- heeft een goed geheugen
- heeft een grote woordenschat en goede taalontwikkeling
- is leergierig en nieuwsgierig
- heeft brede (soms ongewone) interesses
- kan snel verveeld zijn, met name bij herhaling
- heeft een creatief denkvermogen
- is gevoelig en kan situaties intens beleven
- heeft veel behoefte aan autonomie
- heeft een sterke eigen wil en rechtvaardigheidsgevoel
Uitdagende opdrachten
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben meer en andere uitdaging nodig. De activiteiten moeten daarop afgestemd zijn. Alieke de Jong gaat in de plusklas zoveel mogelijk in op de leervragen van leerlingen met de methodiek onderzoekend en ontwerpend leren. Ook daagt ze leerlingen uit door een probleem in te brengen waarvoor leerlingen oplossingen gaan bedenken. In de klas staat een kast in de vorm van een appelboom waar elke week iets nieuws ligt om mee te spelen of om te onderzoeken. Geschikte activiteiten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zijn:
- Complexe opdrachten die ruimte bieden voor creativiteit en meerdere oplossingen.
- Opdrachten die hogere denkvaardigheden stimuleren zoals analyseren, creëren en evalueren.
- Open opdrachten die uitnodigen om te ontdekken en onderzoeken.
- Activiteiten die tegemoet komen aan interesse in lezen, schrijven en rekenen.
Meer weten?
- De Jutterschool in Noordwijk heeft een speciale talentenafdeling voor hoogbegaafde leerlingen. In een aantal video’s vertellen de leraren hoe ze hoogbegaafde leerlingen stimuleren en begeleiden en tegen welke moeilijkheden ze daarbij aanlopen.
- Zo herken je een hoogbegaafde leerling.
- Met het vooroordelenspel kun je het gesprek over hoogbegaafdheid op gang helpen in je team.
- Dit zijn de voordelen van een plusklas.
- Lees meer over het talent van leerlingen stimuleren op de website van SLO.