Hoe verrijk je het leren van kleuters met ict?
praktijk
po

Hoe verrijk je het leren van kleuters met ict?

Kleuters leren door de wereld om hen heen te ervaren met al hun zintuigen. Ze voelen, proeven, kijken, voelen en doen. Ze leren van en met elkaar. Ict-middelen lijken soms haaks te staan op deze manier van leren. Hoe sluit ict wél aan bij het leren van het jonge kind? En hoe zorg je er voor dat ict meerwaarde krijgt?

  • Deze video kan worden embed

Tessa Hendriks, leraar van OBS De Stroom, deelt samen met Lia van Haren van BCO Onderwijsadvies, haar visie op het gebruik van ict in groep 1-2. Hendriks: “Opdrachten moeten passen bij de belevingswereld van leerlingen. Als er ruimte is voor de inbreng en belevingswereld van leerlingen kan ict echt iets extra’s bieden.” Van Haren: “Bij kleuters is het belangrijk dat zij mogen leren met al hun zintuigen. Ict biedt een meerwaarde wanneer het aansluit bij deze manier van leren en wordt ingezet als verwerkingsopdracht.”

Drie ict-tools voor kleuters

In de video geeft Tessa Hendriks drie voorbeelden van hoe ict het leren van kleuters kan verrijken. Ze maakt gebruik van een fotocamera, de app My Story Book Story en van Bee-bots. Bij ieder voorbeeld staat de taalontwikkeling centraal. 

1. Leerlingen maken hun eigen ebook

Met de app My Story Book Story laat Hendriks leerlingen op een speelse manier hun eigen ebook maken. De leerlingen kunnen stickers, foto’s, tekeningen en teksten toevoegen. Ook kunnen ze met hun eigen stem het verhaal voorlezen. De app stimuleert taalontwikkeling en sluit aan bij het leren van het jonge kind. 

2. Werken aan woordenschat met Bee-bots

Met behulp van een Bee-bot oefenen leerlingen de betekenis van woorden. De leerlingen stippelen een route uit voor de robot, die vervolgens beweegt naar een plaatje dat bij een woord past. Zo oefenen ze spelenderwijs woorden aan beelden koppelen. Op de website van Kleuters digitaal! vind je allerlei geschikte opdrachtkaarten voor de Bee-bot. Of haal ideeën uit het artikel Inspirerend leren met de Bee-bot.

3. Woorden uitbeelden in foto’s 

Met deze opdracht krijgen leerlingen vijf pictogrammen met woorden over een bepaald thema. De ene leerling beeldt het woord uit, de andere leerling fotografeert dit met een tablet. De leerlingen worden gestimuleerd kritisch te kijken naar de gemaakte foto’s en gaan samen in gesprek over wat er op het kaartje staat en of het klopt wat er gefotografeerd is.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.