Hoe verrijk je het leren van kleuters met ict?
Kleuters leren door de wereld om hen heen te ervaren met al hun zintuigen. Ze voelen, proeven, kijken, voelen en doen. Ze leren van en met elkaar. Ict-middelen lijken soms haaks te staan op deze manier van leren. Hoe sluit ict wél aan bij het leren van het jonge kind? En hoe zorg je er voor dat ict meerwaarde krijgt?
Tessa Hendriks, leraar van OBS De Stroom, deelt samen met Lia van Haren van BCO Onderwijsadvies, haar visie op het gebruik van ict in groep 1-2. Hendriks: “Opdrachten moeten passen bij de belevingswereld van leerlingen. Als er ruimte is voor de inbreng en belevingswereld van leerlingen kan ict echt iets extra’s bieden.” Van Haren: “Bij kleuters is het belangrijk dat zij mogen leren met al hun zintuigen. Ict biedt een meerwaarde wanneer het aansluit bij deze manier van leren en wordt ingezet als verwerkingsopdracht.”
Drie ict-tools voor kleuters
In de video geeft Tessa Hendriks drie voorbeelden van hoe ict het leren van kleuters kan verrijken. Ze maakt gebruik van een fotocamera, de app My Story Book Story en van Bee-bots. Bij ieder voorbeeld staat de taalontwikkeling centraal.
1. Leerlingen maken hun eigen ebook
Met de app My Story Book Story laat Hendriks leerlingen op een speelse manier hun eigen ebook maken. De leerlingen kunnen stickers, foto’s, tekeningen en teksten toevoegen. Ook kunnen ze met hun eigen stem het verhaal voorlezen. De app stimuleert taalontwikkeling en sluit aan bij het leren van het jonge kind.
2. Werken aan woordenschat met Bee-bots
Met behulp van een Bee-bot oefenen leerlingen de betekenis van woorden. De leerlingen stippelen een route uit voor de robot, die vervolgens beweegt naar een plaatje dat bij een woord past. Zo oefenen ze spelenderwijs woorden aan beelden koppelen. Op de website van Kleuters digitaal! vind je allerlei geschikte opdrachtkaarten voor de Bee-bot. Of haal ideeën uit het artikel Inspirerend leren met de Bee-bot.
3. Woorden uitbeelden in foto’s
Met deze opdracht krijgen leerlingen vijf pictogrammen met woorden over een bepaald thema. De ene leerling beeldt het woord uit, de andere leerling fotografeert dit met een tablet. De leerlingen worden gestimuleerd kritisch te kijken naar de gemaakte foto’s en gaan samen in gesprek over wat er op het kaartje staat en of het klopt wat er gefotografeerd is.
Meer weten?
- De basisscholen van SPO Venray werken vakoverstijgend aan digitale geletterdheid, ook bij de kleuters.
- Lees op de website van Klasse waarom ict in de kleuterklas meer is dan pret op de tablet.
- Kennisnet en Mijn Kind Online ontwikkelden een brochure met daarin 86 geschikte creatieve apps en sites. Met deze apps worden meerdere zintuigen aangesproken.
- Ook beschreven Kennisnet en Mijn Kind Online 104 leerzame apps en sites voor kinderen van 2-8 jaar.