Zo gebruiken leraren flipping the classroom
Steeds meer leraren gebruiken video’s of andere vormen van online instructie. Met flipping the classroom bied je de klassikale kennisoverdracht via internet, zodat leerlingen thuis zelfstandig aan het werk kunnen gaan. In de klas kun je vervolgens de lesstof oefenen. Voordelen zijn dat je extra uitleg kunt geven en meer kunt verdiepen. Lees de tips van leraren in po en vo die flipping the classroom in de praktijk brengen.
Marijke Boudewijns en Christiaan van den Akker zijn beiden leraar op een basisschool. Ze begonnen het YouTube-kanaal Ben je geflipt? met steun van het LerarenOntwikkelFonds. Ze bedenken, regisseren en monteren educatieve video’s die zij integreren in hun lessen. In elke video geven zij op een aantrekkelijke en leuke manier uitleg over een moeilijk lesonderwerp. Bekijk de voorbeelden in de video hierboven: van het metriek stelsel tot verwijswoorden en van tips voor de Cito eindtoets tot leuke challenges en pranks.
Scheikundeles geflipt
Jouk Wilts, leraar scheikunde op het Greijdanus College, wilde graag meer ruimte hebben voor individuele ondersteuning van leerlingen. Daarom zocht hij op internet online lessen scheikunde met een klassikale uitleg van de lesstof die leerlingen thuis konden volgen. Maar dat was niet ideaal. De video’s bleken in de praktijk te versnipperd en hadden geen passende opdrachten. Toen besloot Wilts ze zelf te maken, volgens de principes van flipping the classroom. In de klas laat hij de leerlingen nu oefenbladen maken en geeft hij ze gerichte ondersteuning. Het bespaart hem tijd en daardoor kan hij extra werken aan verschillende vaardigheden, zoals het maken van een goede samenvatting. Bekijk de scheikundelessen op Zoet zout zuur, ze zijn vrij te gebruiken.
Natuurkunde via YouTube
Op het Farel College in Amersfoort experimenteert natuurkundeleraar Dolf Breederveld ook met flipping the classroom. Zijn natuurkundelessen zijn te vinden op zijn YouTube-kanaal. In de les werkt hij aan 21e-eeuwse vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen. De leraar vindt dat deze manier van werken leerlingen meer verantwoordelijk maakt voor hun leerproces. Bekijk de video met zijn tips en de ervaring van leerlingen.
Samen flipping the classroom ontwikkelen
Op UniC, een havo- en vwo-school in Utrecht, werken leraren enthousiast met online middelen om lesstof en opdrachten, die normaal in de klas behandeld worden, buiten de les beschikbaar te maken. Voortrekker hierin was geschiedenisleraar Jelmer Evers. Hij ziet het maken van de verbinding tussen de online lessen en de activiteiten in de klas als het maken van een puzzel. De leraren op deze school leren van elkaar bijvoorbeeld in een good practice-uurtje over flipping the classroom. Leerlingen vinden het prettig werken, zo vertellen zij in de video.
Verder lezen
- In het artikel Flipping the classroom: zo flip je een les op Leraar24 lees je hoe je een les goed kunt opbouwen, online en in het klaslokaal
- Lees het artikel op Leraar24 Video gebruiken in de les zo doe je het goed
- Lees ook het artikel over het promotieonderzoek van David van Alten naar de effectiviteit van flipping the classroom
- Zelf een video maken? Bekijk de tips In 5 stappen een goede lesvideo maken