Motiverend lesgeven? Haal inspiratie uit games
Hoe komt het dat leerlingen wel uren kunnen gamen, maar het lastig vinden om hun aandacht vast te houden tijdens de les? Met deze vraag in zijn achterhoofd ging leraar Luka van Schie op zoek naar motiverende werkvormen. Hij vond ze terug in game elementen, die hij verwerkt in zijn lessen.
Gamification in het onderwijs betekent dat je elementen uit games vertaalt naar je les, met als doel leren leuker en motiverender te maken. Luka van Schie, leraar klassieke talen op het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid, ziet het effect ervan op zijn leerlingen. Hij gebruikt de principes uit game design om uitdagende lessen te ontwerpen. Daarvoor hoef je volgens hem niet handig te zijn met ict: je kunt game-elementen ook naar opgaven op papier vertalen. Compleet nieuwe opdrachten ontwikkelen is vaak niet nodig. Met de principes van gamification kun je bestaand lesmateriaal ombouwen tot motiverende lesvormen.
5 kenmerken van gamification
Aan de slag met gamification? Lessen met game-elementen hebben de volgende kenmerken hebben:
- Er is een duidelijk doel dat leerlingen moeten halen.
- Leerlingen moeten samenwerken om het doel te behalen.
- De les bevat een wedstrijdelement.
- Leerlingen kunnen tijdens de les verschillende ‘levels’ bereiken. Ze voeren opdrachten uit in oplopende moeilijkheidsgraad.
- Leerlingen krijgen directe feedback op hun werk. Als ze een opdracht goed hebben uitgevoerd, kunnen ze door met het volgende onderdeel van de les. Als ze een fout maken, horen ze dat ook direct en proberen ze die fout op te lossen, zodat ze ook door kunnen naar het volgende ‘level’.
Meer weten?
- Gamification: hoe gebruik je spelelementen in de les?
- Hoe je gamification inzet voor een leukere en effectievere wiskundeles.
- Escaperoom als actieve en speelse werkvorm.
- Lees het antwoord van de Kennisrotonde op de vraag: Helpt afwisseling van quizvragen met games leerlingen met gedrags- en concentratieproblemen om hun leerrendement te verhogen?