Stimuleer creatief denken met een rijke leeromgeving
Het creatief vermogen van een leerling wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving met veel materialen en mogelijkheden. Zo stimuleer je leerlingen om zelf oplossingen te bedenken en zich creatief te ontwikkelen. Bekijk hoe leerlingen van een basisschool samenwerken met leerlingen van een middelbare school in een Hipl@b, in een project Creatief denken.
De leraren en leerlingen van de basisschool de Boog in Eindhoven begonnen in 2018 met het project Creatief denken. Kinderen uit de bovenbouw werken samen met leerlingen van de middelbare school Het Lorentz in het hipl@b. In het lab zijn, ter stimulans voor creatief denken, boeken met activiteiten en materialen aanwezig voor de leerlingen. De leerlingen ontdekken verschillende technieken en diverse materialen. Ook bedenken ze zelf oplossingen voor bepaalde vraagstukken.
Wat is creatief denken?
Een creatief denker denkt buiten de gebaande paden (out of the box), ziet nieuwe samenhang en kent verschillende denktechnieken:
- Oriënteren met een open houding
- Onderzoeken en experimenteren met technieken
- Uitvoeren van eigen keuzes
- Evalueren van het verloop van het werkproces
Materialen in een hipl@b
In het hipl@b van Het Lorentz zijn veel verschillende materialen te vinden om creatief denken te stimuleren en om buiten de gebaande paden te denken:
- Met een greenscreen kun je bijvoorbeeld een webinar geven met een fictieve achtergrond. Je kunt het groen van de achtergrond eenvoudig wijzigen en hier een afbeelding of video voor in de plaats zetten.
- Met verschillende materialen kunnen leerlingen proefjes doen en nieuwe inzichten verwerven door te experimenteren.
- Door het werken met Ozo botjes (een programmeerbare robot) leren leerlingen onder andere programmeren.
- Leerlingen maken veel gebruik van een groot whiteboard, waarop ze bijvoorbeeld een mindmap maken.
- Met Blink worden kinderen uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen en de wereld te ontdekken.
Hipl@b: creatief werken voor alle groepen
Het hipl@b wordt gebruikt om opdrachten te maken. Elke groep gaat eenmaal in de week aan de slag in het hipl@b. Ook de jongste leerlingen kunnen er hun creativiteit ontwikkelen. Zo is er voor de groepen 1 en 2 en timmerhoek waar kinderen hun eigen ontwerp maken en zijn er knikkerbanen en vertelstenen. De ontwikkeling van taal, het denkvermogen, de fantasie en de creativiteit van het kind wordt hiermee gestimuleerd. De taakjes die de leerlingen in het hipl@b uitvoeren, helpen ook om gevoelens en emoties te uiten.
Meer weten?
- Ook ontwerpend leren houdt het creatieve brein van leerlingen actief.
- Hoe Day a Week School talentvolle leerlingen uitdaagt.
- Lees het artikel Daag kleuters uit in de bouwhoek.
- Hoogbegaafde kinderen uitdagen met de Taxonomie van Bloom.