Taal- en zaakvakken met elkaar verbinden, wat levert dat op?
actueel
Basisvaardigheden po vo

Taal- en zaakvakken met elkaar verbinden, wat levert dat op?

Het verbinden van taal- en zaakvakken kan effectief zijn. Anne-Christien Tammes, curriculumontwikkelaar en taalexpert bij SLO: “Zaakvakken bieden de kans om over rijke inhouden te lezen, gesprekken te voeren en te schrijven.”

© Rijksoverheid/Phil Nijhuis

In 2018 verscheen een overzichtsstudie naar de effecten van vakkenintegratie. De onderzoekers analyseerden 140 internationale studies en zagen een aantal voordelen, maar konden die vervolgens niet meten of bewijzen. Er was nog te weinig gericht onderzoek gedaan. In het antwoord op deze vraag aan de Kennisrotonde over de opbrengsten van vakkenintegratie (geactualiseerd in 2023) blijkt dat het integreren van taal- en rekenlessen in het bètaonderwijs (wiskunde en natuurwetenschappen) in elk geval wél kan bijdragen aan betere leerprestaties en de motivatie van leerlingen.

Taal in alle vakken

Door taal- en zaakvakken op de juiste manier aan elkaar te verbinden, kun je bijdragen aan een verbetering van de basisvaardigheden, weet Anne-Christien Tammes. Zij is curriculumontwikkelaar en taalexpert bij SLO. “Het is effectief om zowel binnen het taalonderwijs de samenhang te versterken, als tussen het taalonderwijs en de zaakvakken. Dus bijvoorbeeld lees- en schrijfinstructies aan elkaar verbinden, maar ook teksten lezen en schrijven over geschiedenisthema’s.” 

Al jaren wordt in het onderwijs het belang onderstreept van taalgericht lesgeven, ook in het voortgezet onderwijs. De actualisatie van de kerndoelen is een mooie kans om leraren via wettelijke kaders meer ondersteuning te bieden. Tammes vindt dit daarom hét moment voor scholen om aan de slag te gaan met het aanbieden van samenhangend taalonderwijs in betekenisvolle contexten. “Juist omdat we de basisvaardigheden willen versterken, is aandacht voor taalvaardigheid in de andere leergebieden essentiëler dan ooit.”

Uitproberen en evalueren

Wil je meer samenhang in je onderwijs aanbrengen? “Begin dan vanuit de gewenste leerdoelen”, adviseert Tammes. “Bekijk die van wereldoriëntatie of kunstzinnige oriëntatie en bedenk welke je kunt koppelen aan die van taal. Je hoeft het niet meteen groots aan te pakken en alles aan je lessen te veranderen. Zoek bijvoorbeeld een rijke tekst over het onderwerp dat aan de orde is bij wereldoriëntatie. Richt je in de leesles op het begrijpen van de tekst en laat de leerlingen daarbij actief aan de slag gaan door erover te praten en te schrijven.”   

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.