Leren ondernemen in de praktijk
Creatief denken, problemen oplossen, plannen en communiceren. Leerlingen ontwikkelen deze vaardigheden in de praktijk door zelf een mini-onderneming te runnen. Bekijk inspirerende voorbeelden van ondernemerschap in het onderwijs en wat dat oplevert.
Horeca-studenten runnen mini-onderneming
In deze video vertelt Gerton Springeling, van het Deltion College in Zwolle over de aanpak waarmee hij zijn horeca-studenten ondernemersvaardigheden te leren. Zelf doen en ervaren speelt een grote rol. Studenten runnen vier weken een eigen mini-onderneming in de school. Ze bedenken een concept en voeren dat uit. Zo ervaren ze wat er allemaal komt kijken bij het opzetten en uitvoeren van de plannen.
Runnen van een raceteam
Superkartteam Velsen is een unieke samenwerking tussen het Technisch College Velsen in IJmuiden en het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid. Twee scholen passen samen als één team een kart aan zodat deze zo snel en duurzaam mogelijk wordt. Daarnaast zorgen zij ook voor alle andere dingen die bij het runnen van een raceteam komen kijken, van PR tot het werven van sponsors. Een aantal keren per jaar gaan ze op pad om tegen andere teams te racen in de First Elektro League.
Ondernemen doe je zo!
Met het programma Ondernemen doe je zo! maken leerlingen in acht lessen kennis met theorie en praktijk rondom ondernemerschap. Het programma Ondernemen doe je zo! geeft vmbo-leerlingen een realistisch beeld van de dagelijkse praktijk van het ondernemen. Het doel is om te laten zien wat ondernemerschap in de praktijk betekent. Ondernemen doe je zo! is ontwikkeld door JINC.
Meer weten?
- Lees meer praktijkverhalen over ondernemerschap in het onderwijs bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.