Een effectievere inzet van ict door de coronacrisis
praktijk
po vo mbo so

Een effectievere inzet van ict door de coronacrisis

Veel lessen hebben door het sluiten van de scholen noodgedwongen een digitale transformatie ondergaan. Dat was even wennen, maar wat hebben we uiteindelijk geleerd van les op afstand? En welke onderdelen zijn zo waardevol dat leraren die blijven gebruiken?

Suzanne van Kranenburg is leraar in groep 8 en ict-coördinator op basisschool Jan Ligthart in Woudenberg. Hoewel online les het fysieke lesgeven niet kan vervangen, zijn er wel een aantal lessen van het online onderwijs die ze meeneemt naar het offline onderwijs. 

Weektaak via Google Classroom

De schoolsluiting van maart 2020 kwam ook op de Jan Ligthart abrupt. Dat ze al gebruikmaken van G Suite van Google bleek een voordeel. Al het huiswerk kon snel in Classroom worden geplaatst en omdat alle leerlingen al een account hadden, konden ze er direct bij. Van Kranenburg en haar collega’s kwamen erachter dat het online opgeven van huiswerk zo handig werkt, dat ze Classroom blijven gebruiken. Zo is de weektaak er vanaf nu altijd te vinden. “Dat is veel handiger, goedkoper en milieuvriendelijker dan de weektaak honderd keer uitprinten”, vertelt Van Kranenburg. 

Lessen op YouTube 

Op de Jan Ligthart hebben ze niet digitaal lesgegeven via Google Meet. Enkele leraren hebben het geprobeerd, maar slechte internetverbindingen bleken een te grote belemmering. Ze zijn daarom overgegaan op het opnemen van lessen. Die lessen werden op YouTube geplaatst. Leerlingen bepaalden zelf wanneer ze de les volgden. Dat gaf zowel ouders als leerlingen meer flexibiliteit in een tijd dat schema’s druk genoeg waren. Het opnemen van lessen is iets dat Van Kranenburg en haar collega’s willen blijven doen. Het biedt bijvoorbeeld uitkomst bij een collega die ziek is, maar wel wat kan doen vanuit huis. De leerlingen kunnen dan op afstand thuis aan het werk worden gezet. “Wel zo handig met het oog op het lerarentekort. En als er geen vervanger gevonden kan worden.” En het werkt ook de andere kant op. Een leerling die ziek thuis is, kan via Google Classroom toch wat doen.

Tijd besparen via videovergaderen

Ook het videovergaderen van leraren is wellicht blijvend. “We hebben dat als heel praktisch ervaren”, zegt Van Kranenburg. Een vergadering verloopt een stuk vlugger, knopen worden sneller doorgehakt. Het team van de Jan Ligthart vergadert altijd op dinsdagmiddag. Normaal is niet iedereen daar bij. Als je ook vanuit huis kan aansluiten, kunnen in de toekomst meer leraren de vergadering bijwonen. 

Techniek bepaalt soepele omslag van offline naar online les

Of andere scholen in de toekomst ook anders gaan werken, hangt af van de manier waarop hun ict is ingericht. Joost Guttinger is ict-coördinator van STEV, de koepel van 15 scholen waar ook de Jan Ligthartschool onder valt. De scholen van STEV maken sinds 2019 al allemaal gebruik van G Suite. Niet iedereen maakte er echter even intensief gebruik van. Dat heeft de coronacrisis veranderd. “We boden G Suite al een jaar aan, maar sommige scholen waren te druk en hadden geen tijd ervoor. Nu waren ze binnen een week om”, vertelt Guttinger. En dat niet alleen. Veel scholen hebben laten weten dat Google Classroom vanaf nu blijvend is. 

Leraren trainen in het gebruik van ict

Het succes van een effectieve inzet van ict staat of valt met de vaardigheden van leraren zelf. STEV neemt ict daarom op in het cursusaanbod van de STEV academy, een platform voor professionele ontwikkeling van medewerkers. Guttinger en de ict-coördinatoren van de scholen wisselen ervaringen uit en organiseren workshops en webinars voor leerkrachten. “Het basisniveau op scholen is goed, maar er is altijd een volgende stap. Hoe zet je een goede online omgeving op? Wat kun je nog meer uit een applicatie halen?” lichten Guttinger en Van Kranenburg toe.

Tips 

Guttinger heeft een aantal handige tips voor het meenemen van de geleerde lessen van de coronacrisis bij de inzet van ict:

  • Evalueer welke toepassingen een blijvende positieve bijdrage aan het onderwijs leveren en hoe je het gebruik hiervan kan verduurzamen in de dagelijkse praktijk van het lesgeven.
  • Blijf toepassingen als Google Classroom gebruiken. Dan ben je beter voorbereid op mogelijk nieuwe schoolsluitingen of dagen dat er geen leerkracht beschikbaar is.
  • Sta blijvend open voor verandering en nieuwe mogelijkheden. De wereld verandert continu, evalueer van tijd tot tijd waarom je dingen op een bepaalde manier doet.
  • Less is more. Voorkom een wildgroei aan digitale toepassingen en probeer meer te doen met de al beschikbare middelen voordat je nieuwe toepassingen gaat gebruiken.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.