Zomerboekentips
Het schooljaar zit erop. Tijd voor zon, zee en een goed boek. Dit zijn de titels die de ambassadeurs, projectleiders en redactie van Leraar24 je deze zomer aanraden.
Welk boek stop jij deze zomer in je koffer? Laat je inspireren door deze boekentips:
Lofzang op het leraarschap
Pieter Uittenbogaard is docent economie op het Sint-Maartenscollege in Voorburg. Hij noemt de onderwijstrilogie van Theo Thijssen een must-read voor elke docent: Barend Wels, Schoolland en De gelukkige klas. “De boeken zijn niet alleen geweldig geschreven, ze laten ook erg mooi de ontwikkeling zien die docenten doormaken. Van een nog niet gerijpte persoonlijkheid die als beginnend leraar worstelt met zijn klas (Barend Wels), naar de docent die met zijn klas een eenheid vormt (Schoolland) tot uiteindelijk een lofzang op het leraarschap en de bevlogen, ervaren leraar (De gelukkige klas).”
Spoedcursus armoede
Michiel van Veluwen, projectleider Leraar24 vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, tipt Armoede uitgelegd aan mensen met geld van Tim ’S Jongers. “Als leraar geef je mogelijk les aan leerlingen die in armoede opgroeien. Hoe de meeste mensen over armoede denken, klopt volgens Tim ’S Jongers, die zelf opgroeide in armoede, helaas van geen kant. Daarom schreef hij dit boek: een spoedcursus armoede, bedoeld voor mensen met geld. Confronterend, maar ook verhelderend!”
Armoede en kansenongelijkheid
Ook Rianne Broekaart, teamleider bovenbouw op basisschool Stelaertshoeve in Tilburg, raadt een boek over armoede aan. In Misschien moet je iets lager mikken van Milio van de Kamp deelt de schrijver zijn persoonlijke verhaal. “Milio schrijft vanuit eigen ervaringen over de impact van armoede en kansenongelijkheid. Steeds weer loopt hij tegen de stigma’s rond armoede aan. Het boek toont de complexiteit van maatschappelijke ongelijkheid, maar geeft ook inzicht in hoe je als leerkracht het verschil kunt maken voor je leerlingen.”
Een betere wereld begint bij dit boek
Morele ambitie van Rutger Bregman is de tip van Thea Bootsma-Lankman, docent dienstverlening en zorg en welzijn op het ROC van Flevoland in Almere. Zij raadt dit boek aan omdat het gaat over belangrijke onderwerpen als eerlijkheid en goed doen. “Bregman schrijft soepel, waardoor je veel leert zonder dat het saai wordt. Het boek zit vol interessante verhalen en voorbeelden die je motiveren de wereld beter te maken.”
Eindeloos wegdromen
Tijdens vakanties leest Jeannette Jonker, redacteur bij Leraar24, bij voorkeur dikke romans met lijvige verhalen om eindeloos in weg te dromen. “Nirwana van Tommy Wieringa voldeed aan die eisen, maar helaas had ik het toch zo uit. Dat kwam omdat het verhaal en zijn schrijfstijl me zo boeiden! Dit was het eerste boek van Wieringa dat ik las, dus gelukkig kan ik nog even vooruit met de rest van zijn werk.”
Nieuwe kijk op opvoeden
Valérie Ungerer, docent Frans en lerarenopleider aan Hogeschool Utrecht, noemt Jagen, verzamelen, opvoeden van Michaeleen Doucleff verfrissend. De auteur reisde samen met haar dochter naar drie van de oudste gemeenschappen ter wereld: de Maya, de Inuit en de Hadza. Tijdens haar reis ontdekt de schrijver dat ouders in deze gemeenschappen niet dezelfde uitdagingen met hun kinderen ervaren als wij westerlingen. “Wat vooral opvalt, is hoe verschillend de band tussen ouders en kind is: gebaseerd op samenwerking in plaats van controle en op vertrouwen in plaats van angst. Dit boek geeft een nieuwe kijk op opvoeden in algemene zin.”
Interessante dilemma’s
Lotte Boot, eindredacteur van Leraar24, raadt Monsters – Dilemma’s van een fan van Claire Dederer aan. “Jongeren zijn vaak heel zwart-wit in hun opvattingen: iets is goed óf slecht. Dan is het interessant om met hen van gedachten te wisselen over de vraag: wat als iemand die je bewondert slechte dingen doet? Dit boek bespreekt kunstenaars die briljant werk maken, maar die ook monsterlijke dingen doen. Kunnen we dan nog van hun werk genieten? En vergeven we genieën eerder dan andere mensen? Interessante dilemma’s om over na te denken.”
Kinderboeken voor iedereen
Cora Posthumus, leerkracht, bouw- en leescoördinator bij Taalcentrum Almere, vindt het belangrijk om ook een boek te lezen als haar leerlingen stillezen in de klas. Daarmee draagt ze uit dat er op dat moment niets belangrijker is dan lezen. Lampje van Annet Schaap en Films die nergens draaien van Yorick Goldewijk zijn haar favorieten. Hoewel het kinderboeken zijn, vindt Cora ze geschikt voor iedereen van 10 tot 100 jaar. “Beide boeken gaan over dappere meisjes. Ze zijn prachtig, origineel, ontroerend, grappig en meeslepend geschreven en nemen je mee naar een andere wereld. Zo mooi dat ze nog lang in je hoofd blijven hangen.”
Parijs in de jaren tachtig
Annemarie Buvelot, projectleider Leraar24 vanuit Kennisnet, noemt Luister van Sacha Bronwasser een heerlijk vakantieboek. “Het is een goedgeschreven, spannend verhaal met onder andere Parijs als prachtig decor. Ook de beschrijvingen van de jaren tachtig en de verbindingen die de schrijver maakt met het heden zijn knap gedaan.”
AI in de klas
Wil je je lessen een boost geven met AI? Lees dan Beter, leuker, sneller van Barend Last, Ilona Boomsma en Jean-Luc Laval, zegt Dimitri van Dillen, docent en thema-coördinator Educatieve Technologie aan het ROC van Twente. “Dit boek staat vol praktische tips en toffe voorbeelden, die je meteen kunt toepassen in de klas. Het laat zien hoe AI je werk makkelijker maakt én hoe je lessen leuker en interessanter worden voor je studenten. Kortom, een must-read om je lessen toekomstbestendig te maken en met plezier aan de slag te gaan!”
Terug naar de oorlog
Stef Severt, projectleider vanuit Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek noemt Lichtspel van Daniel Kehlmann een fascinerende roman. Het boek vertelt het verhaal van de grote Oostenrijkse regisseur Georg Pabst. “Waar veel linkse kunstenaars al vóór de Tweede Wereldoorlog hadden besloten Hitler-Duitsland te verlaten, daar keert Pabst juist terug, om zijn zieke moeder te helpen. Op geraffineerde wijze wordt hij door het nazi-regime ingekapseld. Over ambitie die sterker blijkt dan morele principes. Beklemmend, empathisch en een pageturner.”
Familieperikelen
Wie zich deze zomer wil onderdompelen in de besognes van een andere familie, moet zeker Geen vaarwel vandaag van Daan Heerma van Voss lezen. Dat vindt Liesbeth Vijfvinkel, redacteur van Leraar24. Het verhaal begint met het onverwachte overlijden van Oskar van Bohemen, waarna zijn drie volwassen kinderen en ex-vrouw achterblijven met ieder hun eigen overtuigingen en onuitgesproken emoties. Tussen het regelen van de begrafenis en het opruimen van de spullen door, krijg je aan de hand van herinneringen aan de jaren tachtig en negentig inkijkjes in totaal verschillende levens. Ondertussen hebben de nabestaanden te dealen met elkaar en krijgen ze onverwachte informatie die hun kijk op Oscar zal veranderen.
Onderwijsgoeroe
Ardi Sanwikrama, docent en havo-mentor bij RENN4 VSO Diamantcollege Groningen, ziet collega en schrijver Bart Heeling als zijn inspirator. Hij tipt daarom Bart Heelings boek Gewoon speciaal. “Door de manier waarop hij met kinderen omgaat en dat deelt in zijn boek, leert Bart Heeling mij de leerling zien achter het gedrag. Uitspraken uit het boek, zoals: ‘Kinderen ontwikkelen zich bij een gelukkige leraar, die zich voldoende autonoom en competent voelt’, motiveren mij om voor de klas te (blijven) staan. Een must-read voor iedereen die in het (voortgezet) (speciaal) onderwijs werkt!”
Bont kunstenaarsgezelschap
Claudia Lagermann, redacteur van Leraar24, bracht haar laatste vakanties door in Engeland. Daar las ze de Bloomsbury-trilogie van Rindert Kromhout. “De Bloomsbury Group bestond uit bekende kunstenaars zoals de zussen Virginia Woolf (schrijver) en Vanessa Bell (kunstschilder). In de boeken reis je af naar Engeland in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Door de ogen van Vanessa Bells kinderen ervaar je hoe het was om in die tijd op te groeien in een bont kunstenaarsgezelschap. Als kers op de taart kun je de huizen waarin de verhalen zich afspelen – Charleston en Monk’s House – bezoeken. Ook dat beveel ik van harte aan.”
Meer weten?
- Motiveer ook je leerlingen om tijdens de zomervakantie door te lezen. Via de LEES-app van de Koninklijke Bibliotheek krijgen jongeren gratis toegang tot 120 speciaal voor hen geselecteerde e-books en luisterboeken.
- Ontdek waarom het belangrijk is om als leraar meer boeken te lezen.
- Met deze 7 tips krijg je je klas aan het lezen.
- Welke gevolgen heeft de opkomst van de schermmedia voor het lezen? Het proefschrift Digitaal lezen, anders lezen? van Niels Bakker, uitgegeven door Stichting Lezen geeft hier antwoord op.