Ict-vaardigheden vergroten? Richt een speciale ruimte in
Op basisschool De Kring in Alkmaar is de monumentale zolder omgetoverd tot ‘TAC room’. Samen met een collega heeft ict-coördinator Ronald van den Ende een plek gecreëerd waar techniek, expressie en moderne media samenkomen en waar leerlingen en leerkrachten hun talenten kunnen vergroten.
Het draait in een TAC room om Talent, Activation en Creative, vandaar de naam. De TAC room is een soort ict-, handvaardigheid- en dramalokaal ineen, waar leerlingen leren zonder boeken. De disciplines techniek, expressie en moderne media staan er centraal en staan met elkaar in verbinding. Leerlingen werken er samen, ze leren van elkaar, mogen zelf ontdekken en het talent van iedere gebruiker – jong en oud – wordt gestimuleerd.
Inspirerende materialen
De ruimte is een onderdeel van de school en wordt gebruikt door leerlingen en leerkrachten, maar ook door mensen uit de buurt. Eigenlijk is het een plek voor iedereen die zijn talent wil inzetten en ontwikkelen. Ronald van den Ende vertelt waarom hij met dit project is gestart: “In ons team was er niet zoveel aandacht voor ict, techniek of moderne media en ik wilde daar meer focus op leggen. De materialen in de TAC room nodigen uit om aan de slag te gaan en stimuleren leerlingen en leerkrachten tot boeiende projecten. De kleuterjuffen hebben hier tijdens de lockdown bijvoorbeeld allemaal leuke vlogs opgenomen voor hun leerlingen. Dat waren bijna volwaardige tv-programma’s, omdat hier zulke mooie spullen staan. Door dit soort initiatieven raakt de rest van het team ook geïnspireerd.”
Tips om ook meer te doen met techniek, expressie en moderne media
Wil je ook een ruimte inrichten om meer te doen met techniek, expressie en moderne media? Misschien heb je iets aan deze tips van Ronald van den Ende:
- Ga in gesprek met iedereen in je netwerk en werk samen met buurtinitiatieven die er al zijn: “Ik vind dat je best een beetje brutaal mag zijn. Geef aan wat je nodig hebt, want wie weet kan iemand je helpen. Zo hebben wij gratis tribunes en een toneelvloer gekregen van een theater hier in de buurt. We kregen ook hulp van een stichting die maatschappelijke initiatieven koppelt aan bedrijven die iets te bieden hebben.”
- Maak een Instagram-pagina aan. Dat is leuk voor leerlingen om te volgen, maar het is ook een manier om je netwerk te bereiken. “Je kunt via Instagram aten zien wat je aan het doen bent en wat je wilt bereiken.”
- Deel succesvolle projecten binnen je team. “Ik heb een aantal radioprogramma’s gemaakt met mijn leerlingen. Zij waren zo enthousiast, dat mijn collega’s dat ook graag wilden doen. Ik kon ze daarbij helpen door te delen hoe ik het had aangepakt.”
- De aanschaf van bepaalde materialen kan wellicht via subsidies geregeld worden. Basisschool De Kring kon zo iPads en een goede computer met green screen kopen. Informeer bijvoorbeeld bij de gemeente wat er mogelijk is.
Meer weten?
- Ict-basisvaardigheden zijn onderdeel van het curriculum. Samen met mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking valt het onder de noemer digitale geletterdheid.
- Veel leerkrachten hebben door het lesgeven op afstand tijdens de coronacrisis geleerd wat goed werkt qua ict en techniek en wat niet. Lees welke onderdelen leerkrachten nuttig vinden en willen behouden.
- Kennisnet sprak met Maaike Heitink van de Universiteit Twente over onderzoek naar het onderwerp: wanneer is een leraar digitaal vaardig?
- Lees meer over de vraag welke factoren van belang zijn bij het verhogen van de leeropbrengsten van leerlingen in het primair onderwijs door de inzet van ict.