‘Ik vind het belangrijk dat leerlingen sociaal zijn, drama helpt daarbij’
Erik Everink (53) is leraar in groep 7 en 8 en vindt dat hij met drama veel kan bereiken in de klas. “Het hoogst haalbare is toch wel mijn leerlingen te horen zeggen: ‘Meester, doe nou eens even normaal’.”
In deze serie vertellen leraren over een belangrijke les die ze zelf hebben geleerd. Wil je ook een inspirerend verhaal delen over je onderwijscarrière? Mail ons.
“Ik heb de verkorte opleiding als zij-instromer gedaan en ben in het jaar 2000 leraar geworden. Ik ben nog altijd heel blij met die beslissing.” Dat Erik Everink zo tevreden is met zijn werk, komt vooral omdat hij de combinatie van het lesgeven en zijn andere werk zo leuk vindt. Op donderdag en vrijdag staat hij voor de klas, op de andere dagen werkt hij voor een bureau dat is gespecialiseerd in ervarend leren. Hij is trainingsacteur en spelleider en traint groepen in bijvoorbeeld leiderschap.
Aandacht voor drama
Als zijn leerlingen van groep 7 naar groep 8 gaan op OBS Twiske, gaat Erik Everink met ze mee. Na die twee jaar met dezelfde groep leerlingen begint hij in een nieuwe groep 7. In de twee jaar dat Everink zijn leerlingen lesgeeft, wil hij ze het liefst zien groeien. “Kerndoelen zijn natuurlijk ook belangrijk, maar ik vind het veel belangrijker dat leerlingen sociaal zijn. Drama helpt daarbij. In een fictieve situatie is het makkelijker voor leerlingen om zichzelf te uiten. Ze durven ineens voor aap te staan en worden na een tijdje minder bang voor de reacties van anderen. Door drama-oefeningen leren ze omgaan met die reacties. Ik geef aparte dramalessen, maar ik verwerk drama ook in andere lessen, bijvoorbeeld in een les Engels.”
Inspringoefening
Favoriet bij zijn klas is een inspringoefening: twee leerlingen beginnen met improviseren, de een bepaalt de rollen, de ander bedenkt de plek waar het verhaal zich afspeelt. Everink: “Na een tijdje steek ik mijn hand op. Dan mag een derde leerling inspringen die aan de hand van zijn spel laat zien welke rol hij heeft. In principe mogen ze zelf alles bepalen en grijp ik niet in. Alleen als ik ze niet versta, ze met hun rug naar de klas gaan staan of niet goed meedoen, zeg ik er wat van.” Zijn leerlingen vinden drama het hoogtepunt van de week. “Als we geen tijd hebben, zijn ze echt teleurgesteld.”
Even uit de klas
Als Everink aan het begin van het schooljaar zijn leerlingen in groepjes buiten de klas een toneelstukje laat voorbereiden, moet hij steeds bij ze langs om brandjes te blussen. “Er is dan regelmatig ruzie of gedoe, maar naarmate ze ouder worden, gaat dat steeds beter. Ze leren er heel veel van. Bij rekenen stuur ik soms ook groepjes de klas uit. Niet alle kinderen zijn gemaakt om de hele dag stil te zitten. Ik heb weleens opmerkingen gekregen van collega’s. Ze vinden dan dat leerlingen te veel lawaai maken of denken dat ik geen les wil geven. Maar ik sta daar anders in. Ik geef mijn leerlingen het vertrouwen om zelfstandig te werken en wil dat ze zaken zelf regelen. Op de middelbare school moeten ze dat tenslotte ook doen.”
Gekke typetjes
Everink vindt het belangrijk om een beetje te spelen met de klas. “Ik doe graag een typetje of praat met een gek accent. Ik zie dat leerlingen dat gezellig vinden, maar ik doe het ook omdat ik dat zelf heel leuk vind. Het hoogst haalbare is toch mijn leerlingen te horen zeggen: ‘Meester, doe nou eens even normaal’. Ik denk dat drama-oefeningen doen of een beetje spelen in de klas goed is voor de sfeer en voor de omgang met elkaar. Deze manier van lesgeven maakt het voor mij en de leerlingen ontspannen en plezierig.”
Meer weten?
- Met de werkvorm kunsttaalroutines is het mogelijk om meer met cultuur te doen en tegelijkertijd te werken aan taalontwikkeling.
- Bij Kennisrotonde is te lezen hoe dramalessen kunnen zorgen voor een betere groepsvorming in de klas.