‘Als docent mag je fouten maken’
Heidy Bouwer (60) liep na de plotselinge dood van haar broer – hij was ook leraar – vast in haar werk. Ze kreeg een burn-out en daardoor ontdekte ze wat ze echt belangrijk vindt. Nu gaat ze weer fluitend naar haar werk.
In deze serie vertellen leraren over een belangrijke les die ze zelf hebben geleerd. Wil je ook een inspirerend verhaal delen over je onderwijscarrière? Mail ons.
Heidy Bouwer is docent Nederlands op het A. Roland Holst College in Hilversum en was daarvoor decaan en teamleider van de vwo-bovenbouw. Ze werkt sinds 31 jaar op deze school en zit al 36 jaar in het onderwijs. Door haar werkzaamheden in het managementteam gaf ze steeds minder les. In 2019 overleed haar broer – ook leraar in het voortgezet onderwijs. Bouwer vertelt hoe ze daardoor in een burn-out terechtkwam. “Ik kon het werken in het management niet meer opbrengen en kreeg na het verlies van mijn broer veel ruimte om uit te zoeken wat ik wilde. Ik voelde me een tijdlang verplicht om de deur naar mijn oude functie open te houden, maar ik wilde ook weer lesgeven. Ik had diepe twijfels of ik dat nog wel kon en raakte in een existentiële crisis.”
Deur openhouden
De doorbraak waarin duidelijk werd wat ze moest doen, kwam na een confrontatie met haar leidinggevende. Hij stelde voor dat ze een tijdje in de mediatheek kon gaan werken. “Hij bedoelde het goed, maar ik werd daar zo kwaad over. Daardoor realiseerde ik me dat ik, door de deur open te houden naar mijn oude baan, tocht veroorzaakte waardoor alle andere deuren steeds dichtvielen. Mijn hart lag altijd al bij het onderwijs van Quest ‘21, een vernieuwende onderwijsafdeling binnen onze school. Daar kon ik deels gaan lesgeven en deels helpen met de ontwikkeling van het onderwijs. Een perfecte combinatie voor mij.” Bouwer besloot te re-integreren in dit team en werkt er nu een jaar.
Leraren mogen ook fouten maken
Haar twijfels of ze nog kon lesgeven werden steeds minder groot. “Ik realiseerde me dat een school een oefenplaats is. Als leraar denk je dan altijd aan je leerlingen, maar het geldt natuurlijk ook voor jezelf. Daarom heb ik tegen mezelf gezegd dat ik weer een beginnende docent was en dat hielp me enorm. Ik loop al zolang mee op deze school dat ik nu zelfs samenwerk met een oud-leerling die bij ons lesgeeft. Ze is een fantastische leraar en ik volg vaak haar adviezen op.”
Bouwer denkt dat lesgeven soms best een eenzaam beroep kan zijn, zeker als je je opstelt als een ervaren leraar die alles al weet. “Ik ben altijd heel geïnteresseerd in wat anderen beweegt en drijft, die nieuwsgierige houding brengt me verder. Ik sta ervoor open om van mijn collega’s te leren. Soms bereid ik een les voor en dan vergeet ik iets of iets werkt niet. Dat zeg ik dan gewoon tegen mijn leerlingen. Mijn grote inzicht, sinds ik weer voor de klas sta, is dat je fouten mag maken. Je kunt in het onderwijs elke dag opnieuw beginnen.”
Opnieuw beginnen en proberen
Dat inzicht kreeg Bouwer ook door het overlijden van haar broer. Hij was leraar geschiedenis bij Laar en Berg in Laren en bij zijn afscheid spraken leerlingen, ouders en collega’s prachtige woorden. “Een leerling vertelde dat mijn broer hem altijd het vertrouwen gaf dat hij het kon. En als het een keer wat minder goed ging, stelde mijn broer hem gerust door te zeggen dat het de volgende dag weer beter kon gaan. Ik heb altijd van mijn werk en deze school gehouden, maar nu voel ik me ook ineens tien jaar jonger. Ik ga echt weer zingend naar mijn werk.”
Meer weten?
- Het A. Roland Holst College biedt QUEST ’21, een onderwijsprogramma waarin leerlingen voor een groot deel zelf hun leertraject bepalen.
- Ervaren leraar Marianne Balen-Van Dijk en starter Chantal Hage vertellen wat zij leren van elkaar.
- Werken volgens de sterkepuntenbenadering kan helpen bij het ontdekken wat jou energie geeft.
- Meer dan een kwart van de vo-medewerkers kampte in 2021 met burn-out klachten. Lees er meer over bij de AOb.