‘Halverwege je werkende leven kun je iets heel anders gaan doen’
Zij-instromer Karen van Geet (50) ontdekte dat halverwege je werkende leven van baan switchen een heel goed idee is. “De kinderen houden je een spiegel voor, daardoor reflecteer je regelmatig op jezelf en ontwikkel je je snel.”
In deze serie vertellen leraren over een belangrijke les die ze zelf hebben geleerd. Wil je ook een inspirerend verhaal delen over je onderwijscarrière? Mail ons.
Jarenlang werkte Karen van Geet met veel plezier als kandidaat-notaris voor grote bouwprojecten. Door het geven van cursussen aan volwassenen, kreeg ze interesse in het onderwijs. Ze werd lid van het ouderbestuur op de school van haar dochter en ontdekte meer over werken in het onderwijs. Ze besloot een dag mee te lopen in het po en voelde zich zo op haar plek dat ze zich inschreef voor de pabo. “Om te voorkomen dat ik nog jaren zou blijven wikken en wegen, ben ik gewoon begonnen. Ik dacht dat ik vier dagen zou kunnen blijven werken, maar dat bleek toch wat veel naast twee avonden les, een dag stage en een flink aantal studie-uren. Dus werden het twee werkdagen. Inmiddels heb ik die werkdagen ingeruild voor een baan op Jenaplanschool De Brug. Over een paar maanden ben ik afgestudeerd, dan wil ik meer dagen gaan werken.”
Druk op een andere manier
Hoewel Van Geet gewend was aan drukke werkdagen, was haar carrièreswitch pittig. “Tijdens de eerste stageweken was ik helemaal kapot als ik thuiskwam. In mijn vorige baan kon ik veel druk ervaren als ik een project moest afronden, maar ik kon zelf bepalen wanneer ik even iets anders ging doen. Nu is het druk op een andere manier. Je staat de hele dag aan, moet overal op inspelen en het werk is niet klaar als de klas naar huis gaat.” Tegelijkertijd leerde ze iedere dag heel veel, en dat is nog steeds zo. “De kinderen houden je een spiegel voor, waardoor je regelmatig reflecteert op jezelf. Dat je je daardoor snel ontwikkelt, vind ik een prettige bijkomstigheid.”
Relaties opbouwen
Karen van Geet wist, voordat ze met de pabo startte, niet hoe veelomvattend het werk van een leraar is. “Met alles wat ik doe, moet ik alert zijn op de dynamiek in de groep, zodat er een veilig leerklimaat ontstaat. Dat werkt door in alles: of een leerling met plezier naar school komt, of er leermotivatie is, of hij durft te laten zien wie hij echt is. Daarom werk ik er hard aan om met ieder kind een relatie op te bouwen.” Daarbij maakt ze dankbaar gebruik van kennis en vaardigheden uit haar vorige baan. “Ik was dagelijks bezig met plannen en prioriteren, dat komt nu goed van pas. Het is fijn om helder te hebben waar je met de klas naartoe werkt en hoe je dat gaat aanpakken. Maar wat ik ook meeneem, is de flexibiliteit om van mijn planning af te wijken als de omstandigheden daarom vragen. Want een dag loopt altijd anders dan je van tevoren had bedacht.”
Focus op onderwijs
Hoewel ze het altijd met veel plezier gedaan heeft, is Van Geet ervan overtuigd dat ze haar werk als notaris niet gaat missen. “Ik ben juist blij dat ik mijn focus verlegd heb naar het onderwijs. Iedere dag zijn er meerdere momenten waar ik met plezier op terugkijk: een leerling die ineens iets doorheeft, even ontzettend lachen met de hele groep, een kind dat na de vakantie niet kan wachten om te vertellen dat zijn tand eruit is. Daarnaast vind ik het sowieso heel leuk en bijzonder dat je halverwege je werkende leven iets heel anders kunt gaan doen.”
Meer weten?
- Gastcolumn van een zij-instromer: ‘Dankzij humor heb ik het gered’
- Van beleid maken op het ministerie, naar voor de klas staan op een basisschool.
- De levensles die Remko Droop leerde nadat een volledige klas opstapte: ‘Iedere les start ik met echt contact maken’.
- Docent Lizzy Johann ontdekte wat het oplevert als je leerlingen veel vrijheid geeft.