‘Ik wilde de docent worden die ik zelf nooit heb gehad’
levenslessen
mbo

‘Ik wilde de docent worden die ik zelf nooit heb gehad’

Dimitri van Dillen (42) is Leraar van het Jaar 2022 voor het mbo, ambassadeur van Leraar24 en docent en thema-coördinator Educatieve Technologie aan het ROC van Twente. Hij vertelt welke gebeurtenis hem stimuleerde om de student centraal te zetten in alles wat hij doet.

© PRIVÉBEELD

In deze serie vertellen leraren over een belangrijke les die ze zelf hebben geleerd. Wil je ook een inspirerend verhaal delen over je onderwijscarrière? Mail ons. 

Twaalf jaar geleden begon Dimitri van Dillen als zij-instromer op het ROC van Twente. Voor die tijd was hij trainer en consultant bij een particulier onderwijsbedrijf. “In dat bedrijf ging het vooral over verdienmodellen. Toen ik in 2009 ernstig ziek werd, besloot ik mijn leven over een andere boeg te gooien.” Van Dillen maakte een bucketlist toen hij de diagnose kanker kreeg. Daarop zette hij ook dat hij de docent wilde worden die hij zelf nooit had gehad. “Iemand die het individu achter de student ziet en helpt bij het vinden van zijn of haar passie.” 

Verschillende instructies in één klas 

Gepersonaliseerd leren is nog altijd een belangrijk speerpunt voor Van Dillen. “Iedereen leert op een ander niveau. Ik geef burgerschap, ondernemen en digitale basisvaardigheden op het mbo en in mijn klas zitten anderstalige en Nederlandstalige studenten. Dat betekent dat ik verschillende manieren van instructie toepas. Sommige studenten krijgen een gewone instructie, anderen een verlengde en soms kijkt een groepje een instructievideo in de kantine. Dat is allemaal prima. Ik bied mijn lesstof op verschillende manieren aan en kijk daarbij vooral welke manier bij de student past.” 

“Mijn ziekte heeft mijn ogen geopend. Ik moest bijvoorbeeld terugdenken aan mijn eigen schooltijd en aan wat toen indruk op me maakte. Ik weet nog dat ik ict-les kreeg op het mbo en dat een docent ons meenam naar een computerwinkel om daar te kijken naar de nieuwste modellen computers. Zo’n les waarbij je het lokaal uitgaat maakt indruk, omdat het afwijkt van het normale. Daarom probeer ik als docent ook dingen net even anders te doen.” 

Olijven plukken op een berg

Van Dillen geeft les aan niveau 2-studenten. Hij merkt dat zij vaak worden overgeslagen of vergeten als het gaat om het doen van iets leuks of extra’s, zoals het maken van reizen naar het buitenland. “Tijdens een les sprak ik met mijn klas over de prijs van een flesje olijfolie. Mijn studenten snapten niet waarom zo’n klein flesje twaalf euro moest kosten. Dus dat zijn we met elkaar gaan uitzoeken. Om het echt goed te begrijpen zijn we in november naar Griekenland gevlogen. We plukten olijven boven op een berg en volgden het proces van persen en bottelen. Het was een ervaring die mijn studenten nooit zullen vergeten. En ze begrijpen nu heel goed waarom olijfolie duur is.” Dankzij het bureau internationalisering van het ROC kon Van Dillen de reis betalen. Zijn collega’s reageerden verbaasd dat hij met een niveau 2-klas zo’n reis ging maken. “Het is over het algemeen best een uitdagende doelgroep, maar ik gunde ze dit zo erg! Zeker toen ik hoorde dat een groot deel van die studenten nog nooit naar het buitenland was geweest.” 

Praten over drijfveren

Dat hij zich heeft laten omscholen en nu voor de klas staat, bevalt Dimitri van Dillen nog elke dag heel goed. “Ik vind het een superleuk vak, ben gemotiveerd en straal dat ook uit naar mijn studenten. Het blijft wel uitdagend om studenten te motiveren die geen zin hebben of niet meedoen. Maar ik vind het de taak van een docent om juist op dat soort momenten het gesprek aan te gaan en te ontdekken wat er aan de hand is.” 

Van Dillen ziet dat beginnende studenten vaak onzeker zijn en niet goed weten wat ze willen. “Het allerleukste aan mijn werk is samen ontdekken wat hun drijfveren zijn. Ook als een student wisselt van opleiding, ben ik blij. Ik wil namelijk dat ze ontdekken wat bij ze past en wil dat ze daarvoor gaan. Tegenwoordig is het belangrijk om steeds hoger te scoren en beter te presteren, maar ik vind dat onzin. Je moet vooral doen wat je leuk vindt. Daarover wil ik mijn studenten aan het denken zetten.” 

Studenten waarderen het zeer dat Van Dillen altijd openstaat voor een gesprek. Hij merkt dat ze veel behoefte hebben aan iemand die even de tijd voor ze neemt. “Ik heb elke vrijdag een praatuurtje voor alle studenten die ik lesgeef. Ze bellen of komen langs. En dan praten we over de lessen en het onderwijs, maar ook over hun toekomst, cv of hun interesses.” 

Meer weten? 

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.