‘Leerlingen kunnen zoveel meer als je ze de kans geeft’
Leerkracht Noa van der Wurff wil leerlingen de touwtjes in handen geven. “Wat ik met mijn manier van lesgeven probeer te bereiken, is dat leerlingen eigenaarschap krijgen over hun eigen leren. Aan het eind van volgend schooljaar wil ik dat al mijn leerlingen zelfstandig hun leerdoelen kunnen verwoorden en die proberen te halen.”
In deze rubriek vragen we onderwijsmensen die je kent uit het publieke debat of die zich laten horen op sociale media naar hun persoonlijke missie én missers.
Naam: Noa van der Wurff
Bekend als: startende leerkracht op daltonschool Lorentz in Hilversum die leerlingen meer eigenaarschap over hun eigen leren wil geven.
Zo sta ik bekend:
“Als iemand die positief en eerlijk voor de klas staat. Ik ben niet bang om over mijn eigen ervaringen te vertellen als ik mijn leerlingen daarmee vooruit kan helpen. Ik vind het extreem belangrijk dat je als leerkracht vanuit de relatie met je leerlingen werkt, omdat ik ervan overtuigd ben dat je geen enkel resultaat kunt halen zonder die relatie.”
Deze les leerde ik in het onderwijs:
“Ik sta nu een jaar voor de klas. Vorig jaar deed ik mijn eindproject over mindset met een kleine groep leerlingen. Tijdens dat project ben ik heel open tegen ze geweest. Ik vertelde ze over de faalangst die ik vroeger had. Dat ik zo bang was om lage cijfers te halen dat ik mezelf de put inpraatte. Eén meisje reageerde met: ‘Ik heb die gedachtes ook, ik vond het heel gek dat ik ze had en durfde ze met niemand te delen, maar nu jij dit zegt, durf ik er ook over te vertellen.’ Haar reactie leerde me dat als ik eerlijk ben tegen mijn leerlingen, ze dat ook tegen mij zijn.”
Dit levert mij dat op:
“Als mijn leerlingen iets niet begrijpen, durven ze dat eerlijk te zeggen. Ik luister naar ze en neem ze serieus. Ook hebben we het regelmatig over growth mindset en fixed mindset, die we growy en fixy noemen. In mijn groep 5 vinden sommige leerlingen de tafels heel lastig. Die slaan hun boek dicht en zuchten dat ze bang zijn dat ze het in groep 6 nog steeds niet kunnen. Ik zeg dan: ‘Dit is een fixy van jullie, herkennen jullie dat?’ Vervolgens bespreken we wat we kunnen doen om de tafels wel onder de knie te krijgen. Denk aan extra hulp of uitleg aan mij vragen, een opdracht even neerleggen om er later weer mee verder te gaan of er ook thuis mee oefenen. Ook benadruk ik dat ze niet bang hoeven te zijn om fouten te maken. Dat dat juist een onderdeel is van hun leerproces. Laatst zei een leerling bij een les woordenschat: ‘Ik weet het niet zeker, maar ik wil het proberen.’ Dat juich ik enorm toe.”
Mijn onderwijsmissie:
“Wat ik met mijn manier van lesgeven probeer te bereiken, is dat leerlingen eigenaarschap krijgen over hun eigen leren. Nu weten ze dat ik ze kom helpen als ze iets lastig vinden. Maar ik zou liever willen dat ze uit zichzelf naar mij toekomen en zeggen: ‘Juf, dit wil ik beter leren.’ Ze hebben het nu nog nodig dat ik ze help en vragen stel en dat we op basis daarvan samen doelen bedenken. Aan het eind van volgend schooljaar wil ik dat al mijn leerlingen zelfstandig hun leerdoelen kunnen verwoorden en die proberen te halen.”
Als ik één ding mocht veranderen aan het onderwijs:
“Dan zou het onderwijs veel meer leerlinggestuurd zijn. Dat is ook een leerdoel voor mij, want ik heb als leerkracht toch de neiging om de touwtjes in handen te willen houden. Al zie ik dat leerlingen zoveel meer kunnen als je ze de kans geeft. Wij leraren zouden meer een sturende dan een leidende rol moeten hebben. Als leerlingen in de toekomst hun eigen doelen mogen bepalen, zou dat fantastisch zijn voor hun intrinsieke motivatie. En daarmee stoom je ze ook nog eens klaar voor de maatschappij.”
Meer weten?
- Lees hoe onderzoekend leren leerlingen zelfstandig maakt en ze motiveert opzoek te gaan naar antwoorden.
- Hoogbegaafdheids- en autismespectrumstoorniscoach Berend Nobbe vertelt hoe hij zijn leerlingen meer eigenaarschap geeft.