Van taal tot rekenen: hier koppelen scholen alles aan digitale geletterdheid
digitale doeners
po

Van taal tot rekenen: hier koppelen scholen alles aan digitale geletterdheid

De basisscholen van SPO Venray werken vakoverstijgend aan digitale geletterdheid. Alleen de komst van een techniekplein en een expeditielab bleek niet voldoende om digitale geletterdheid naar een hoger plan te tillen. “Ik verweef digitale geletterdheid met de rest van mijn onderwijs en hoef er zo niet nog een vak bij te geven.”

Leraren Linda van Leuken en Joost Peeters laten in deze video zien hoe zij vakoverstijgend werken aan leerdoelen rond digitale geletterdheid. En Stijn Hendriks (ict-, wetenschap- en techniekcoördinator) vertelt welke ondersteuning ze daarbij krijgen.

  • Deze video kan worden embed

Alleen de komst van een techniekplein en een expeditielab bleek bij SPO Venray niet voldoende om digitale geletterdheid naar een hoger plan te tillen. Stijn Hendriks, ict-, wetenschap- en techniekcoördinator, legt uit hoe de scholengroep te werk is gegaan. “We hebben een uitgebreide visie ontwikkeld waarin de middelen, zoals het Xpeditielab, en de menselijke kant met elkaar zijn verbonden. Met een speciaal team hielden we ons bezig met professionaliseren, inspireren, kennisdeling en ontwikkelen.” 

Digitale geletterdheid koppelen aan andere vakken

Om het begrip digitale geletterdheid concreet te maken, zijn er tools en kaders nodig, legt Hendriks uit. “Binnen onze stichting noemen we dat een les SWITCHen. De afkorting staat voor SPO Venray (S), wetenschap (W), ict (I), techniek (T), cultuur (C) en houding (H). Het is een aanpak met duidelijke kaders voor de doorlopende leerlijn digitale geletterdheid. Met deze aanpak kunnen leraren de leerdoelen rond digitale geletterdheid koppelen aan de leerdoelen van de andere vakken. Een bestaande methode-les wordt zo verrijkt met technologie, techniek of cultuur.”

De scholen van SPO Venray hebben door deze aanpak toegang tot een rijk aanbod van materialen en expertise op het gebied van digitale geletterdheid. Dat maakt dat de visie op digitale geletterdheid breed wordt gedragen door de leraren.

Tijdwinst

Het vakoverstijgend werken aan leerdoelen rond digitale geletterdheid levert leraar Joost Peeters van groep 4 op basisschool De Klimboom tijdwinst op. “Ik verweef digitale geletterdheid met de rest van mijn onderwijs en hoef er zo niet nog een vak bij te geven.” Ook leraar Linda van Leuken van groep 1/2 van basisschool De Hommel is positief over het koppelen van leerdoelen digitale geletterdheid aan die van taal- en rekenonderwijs. “Mijn lessen krijgen meer betekenis als alle werkvormen een geheel vormen.”

Activiteiten zonder scherm

Bij het inzetten van de leerdoelen rond digitale geletterdheid wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld de schermtijd van de jongste leerlingen. Hendriks: “Zo worden iPads in de kleuterklassen alleen doelgericht ingezet voor activiteiten, en juist door te zorgen voor een rijk leeraanbod met verschillende soorten technieken, kun je veel activiteiten zonder scherm aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan werken met de Blue-Bot.” 

Hulpkaarten

Stijn Hendriks legt uit dat zijn team alle digitale competenties voor leerlingen op een rij heeft gezet. “Zo is onze leerlijn digitale geletterdheid ontstaan. Deze vertalen we naar hulpkaarten die alle leraren kunnen gaan gebruiken. Momenteel zijn we bezig met het onderzoeken naar de behoefte en de toepasbaarheid ervan.” 

In de serie ‘Digitale Doeners’ brengen we voorlopers in beeld die enthousiast zijn over digitale technologieën en daarmee het onderwijs willen inspireren.

Meer weten? 

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.