‘Durf nee te zeggen tegen taken die je geen energie geven’
levenslessen
vo

‘Durf nee te zeggen tegen taken die je geen energie geven’

Yasin Yaylali (40) begon zijn loopbaan in het onderwijs zo enthousiast dat hij voor elke extra taak zijn hand opstak. Totdat hij een kant op ging die hem niet gelukkig maakte. “Ik was altijd een leraar van de strenge warme aanpak, maar in deze rol was ik veranderd in iemand van de strenge koude aanpak. Dat paste totaal niet bij wie ik wilde zijn.” 

© Privébeeld

In deze serie vertellen leraren over een belangrijke les die ze zelf hebben geleerd. Wil je ook een inspirerend verhaal delen over je onderwijscarrière? Mail ons.

Dat Yasin Yaylali leraar werd, noemt hij toeval. Eigenlijk had hij een carrière als dj voor ogen, maar toen hij na zijn middelbare school ontdekte dat hij daar geen talent voor had, moest hij op zoek naar een andere studierichting. Hij keek naar zijn cijferlijst en constateerde dat geschiedenis hem wel lag. Daarom koos hij voor de lerarenopleiding geschiedenis, al drong het woord lerarenopleiding op dat moment nog niet echt tot hem door. “Ik was meer gefocust op het geschiedenisdeel en vond het eerste jaar helemaal niet leuk,” zegt Yaylali. Gelukkig kwam daar het tweede jaar verandering in. Hij kreeg de smaak van het lesgeven te pakken en wilde niet meer anders. 

Veranderd in iemand die je niet bent

Toen hij op zijn 23e fulltime aan de slag ging als leraar zat Yaylali vol energie en levenslust. “Ik was actief betrokken bij de lessen, de school, de leerlingen en de ouders. Ik ging er honderd procent voor. Zochten ze extra mentoren? Dan stak ik m’n hand op. Mee op schoolkamp? Natuurlijk. Een commissie? Hartstikke leuk. Roosters maken? Dat kon er ook nog wel bij.” 

Het ging jaren goed. Tot Yaylali ja zei tegen een handhavingstaak. Hij werd verantwoordelijk voor het opleggen van strafmaatregelen zoals schorsingen. Na een tijdje voelde hij zijn enthousiasme  niet meer. “Ik reed op een middag naar huis en dacht: ik heb vandaag nul leuke momenten gehad. Ik was altijd een leraar van de strenge warme aanpak, maar in deze rol was ik veranderd in iemand van de strenge koude aanpak. Dat paste totaal niet bij wie ik wilde zijn.” 

Yaylali stapte op zijn teamleider af. Die reageerde begripvol en was blij dat Yaylali zo open was en zijn grenzen aangaf. Hij kon zijn handhavingstaak laten vallen en zich weer volledig bezighouden met lesgeven. 

Energiegevers en energievreters

Yaylali kreeg weer lol in het uitoefenen van zijn vak én hij hield tijd over voor zichzelf. “Toen ik gas terugnam, kon ik bedenken wat ik écht wilde doen. Ik besloot een opleiding voor leraar Nederlands te volgen. Daarna heb ik ook de opleiding voor leraar creatieve vakken gedaan.” 

Als hij nu collega’s ziet met een burn-out, dan snapt Yaylali dat. De les die hij leerde? Dat je als leraar best extra taken op je kunt nemen, maar dat je kritisch moet zijn of die taken je energie geven. “Natuurlijk levert niet alles in je werk energie op, maar ik adviseer collega’s altijd om de balans op te maken tussen taken die energie geven en taken die energie kosten. Als de pluspunten in de meerderheid zijn, dan ga je waarschijnlijk met een goed gevoel naar huis, ook al heb je het druk.” 

Anderen motiveren voor het onderwijs

Inmiddels staat Yaylali nog drie dagen per week voor de klas. Hij heeft ontdekt dat hij ook energie krijgt van het motiveren van andere mensen voor het onderwijs. 

Daarom vormt hij met Emin Kececi en Ismail Aghzanay Meesters met Dromen. Samen geven ze door het hele land lezingen over lesgeven en schreven ze het boek Het geheim van de leraar, dat stilstaat bij wat nu eigenlijk de basis van lesgeven is. Want als je die onder de knie hebt, begint het pas, zegt Yaylali. Hij haalt een anekdote aan van een stagebezoek van zijn directeur tijdens zijn studie Nederlands. “Ik had de les superstrak voorbereid. Dat betaalde zich uit: de les liep perfect en de leerlingen deden precies wat ze moesten doen. Na de les complimenteerde de directeur me en daarna vroeg hij: ‘En nu? Als alles goed gaat, wat ga je dan doen?’” 

Die vraag zette Yaylali aan het denken. “Als je alles op orde hebt, kun je een nog betere leraar worden. Experimenteren in de klas, kijken of wetenschappelijk onderzoek ook werkt in de praktijk, leerlingen meer maatwerk bieden. Of extra taken op je nemen. Maar dan wel taken die je energie geven!”

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.