‘Als ik vrolijk voor de klas sta, trek ik leerlingen daarin mee’
levenslessen
vo

‘Als ik vrolijk voor de klas sta, trek ik leerlingen daarin mee’

Bij haar leerlingen en collega’s staat Maartje van Geffen (26) bekend om haar vrolijkheid en positiviteit. Dat optimisme kwam goed van pas toen ze een motorongeluk kreeg. “Het was de vraag of ik ooit nog zou kunnen lesgeven.” 

© Privébeeld

In deze serie vertellen leraren over een belangrijke les die ze zelf hebben geleerd. Wil je ook een inspirerend verhaal delen over je onderwijscarrière? Mail ons.

Vijf jaar geleden startte Maartje van Geffen haar onderwijscarrière als gymdocent op het CSG Selion in Groningen. Een baan die haar, als spring-in-’t-veld, op het lijf was geschreven. Maar een ernstig motorongeluk maakte hier abrupt een einde aan. “Ik was er zo slecht aan toe dat de kans klein was dat ik überhaupt nog kon lesgeven, laat staan als gymdocent.” 

Een ramp voor haarzelf, maar ook voor haar collega’s. Gelukkig bedachten haar collega’s van de sectie techniek een oplossing: ze vroegen haar of ze misschien techniekles wilde geven?   

Denken in oplossingen

Van Geffen greep deze kans met beide handen aan. Tijdens haar herstel gaf ze twee jaar lang technieklessen. Dat beviel haar zo goed dat ze zich daarna liet omscholen tot docent technische beroepen. Nu geeft ze het vak bouw, wonen en interieur (BWI). “Dit vak past bij me omdat ik graag in oplossingen denk. Als een leerling een tafelpoot verkeerd afzaagt, doe ik daar niet ingewikkeld over. Dan stel ik gewoon voor om er een tafel met kortere poten van te maken. Zeker in de onderbouw wil ik dat leerlingen techniek leuk vinden en dat ze de les met een goed gevoel verlaten.” 

Het effect is dat leerlingen zich op hun gemak voelen tijdens Van Geffens lessen. BWI is een praktijkvak waarin ruimte is voor speelsheid en een grap. Daar maakt Van Geffen graag gebruik van. Als ze de klas stil wil krijgen, gaat ze bijvoorbeeld op de tafel staan. “Succes verzekerd.”

Van de klas een team maken

Als startend techniekdocent vroeg Van Geffen zich af hoe ze leerlingen voor het vak kon interesseren. “Anders dan mijn directe collega’s heb ik geen onuitputtelijke techniekkennis of stoere bouwvakkersverhalen. Maar met mijn achtergrond als gymdocent weet ik wel hoe je van losse individuen een team maakt en hoe je zo de groepsdynamiek positief beïnvloedt.”

Als Van Geffen merkt dat een klas zwaarmoedig is, zet ze vrolijke top 40-muziek op en als leerlingen goed samenwerken, mogen ze een verzoeknummer bij haar indienen. Ook probeert ze spelelementen aan haar lessen toe te voegen en laat ze leerlingen soms dobbelen om te bepalen wat ze die les gaan doen. 

‘Ik heb geen stoere verhalen, maar ik weet wel hoe je een team bouwt’

Elke les anders

Elke les is voor Van Geffen een avontuur, waarbij ze zich telkens weer afvraagt hoe ze haar leerlingen kan verrassen. “Je loopt als leraar het risico in een bepaalde sleur te belanden, waarbij je elk jaar op dezelfde manier hetzelfde lesprogramma afdraait. Terwijl je ook kunt denken: hoe zorg ik ervoor dat deze les net weer anders is dan de week ervoor?” 

Dat levert volgens Van Geffen een win-winsituatie op. “Als leerlingen het leuk vinden om jouw les te volgen, is het voor jou ook leuker om de les te geven.” En zo is de positiviteitscirkel rond. 

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.