‘Zorg dat je alle leerlingen ziet, ook degenen die probleemloos lijken’
levenslessen
po vo mbo so

‘Zorg dat je alle leerlingen ziet, ook degenen die probleemloos lijken’

Tania Cameron is sinds drie jaar mbo-docent in de vakken Nederlands, rekenen en Engels. Eerder gaf ze les in het primair en voortgezet onderwijs. Cameron zet zich in om leerlingen echt te zien en ze zelfvertrouwen te geven. Onlangs leerde ze op dat gebied een belangrijke les van een van haar studenten.

Docent Tania Cameron
© Privébeeld

In deze serie vertellen leraren over een belangrijke les die ze zelf hebben geleerd. Wil je ook een inspirerend verhaal delen over je onderwijscarrière? Mail ons. 

Al in groep 8 besloot Tania Cameron dat ze het onderwijs in zou gaan. Ze wilde voor leerlingen het voorbeeld zijn dat ze zelf nooit had. “Op mijn school in Suriname werd ik erg gepest en mijn leraar zei dat ik het niet zou redden in de maatschappij. Daar werd ik ontzettend boos van. Om mezelf te bewijzen besloot ik leraar te worden. Eén waarbij alle leerlingen zich veilig zouden voelen.”

Letterlijk dichtbij staan

Haar nare ervaringen zorgden ervoor dat Cameron voelsprieten ontwikkelde waarmee ze direct aanvoelt of iemand gepest wordt. “Ik weet hoe het is om je onveilig te voelen. Dat raakt me, ik ga direct aan de slag om zo’n leerling te helpen. Dat doe ik door hem dicht bij mij te zetten in de klas, zodat hij letterlijk voelt dat ik dichtbij sta. Een leerling krijgt meer zelfvertrouwen wanneer je hem op een positieve manier voortrekt en hem extra aandacht geeft. Ook koppel ik een populaire klasgenoot aan zo’n leerling en maak ik afspraken met beiden. Zo zorg ik ervoor dat de gepeste leerling zich ook buiten de muren van de klas veiliger voelt.”

Uiteenlopende kwaliteiten

Cameron vindt het de taak van leraren om alle leerlingen te laten groeien en bloeien. Daarom stelt ze zich tijdens haar lessen kwetsbaar op en vertelt ze regelmatig over haar eigen jeugd. “Leerlingen schrikken ervan als ik vertel hoeveel pijn het pesten me heeft gedaan en hoeveel impact het nu nog heeft. Ook omdat ze zich niet realiseren wat pesten kan aanrichten.”

Leraren kunnen op dit gebied nog veel leren, ervaart ze. “Soms hoor ik leraren praten over ‘bijzondere gevallen’ aan wie ze weinig aandacht besteden. Dat doet me echt pijn. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. Het is de taak van leraren om negatieve situaties om te draaien naar positieve, en er met de juiste ondersteuning voor te zorgen dat iedere leerling de aandacht krijgt die hij verdient.”

‘U ziet mij niet’

Juist die overtuiging zorgde er een paar maanden geleden voor dat een opmerking van een student hard aankwam bij Cameron. “Dit is een student die altijd alles snapt en opdrachten op tijd af heeft. Ze was zo lekker bezig, dat ik vergat haar aandacht te geven. ‘U ziet mij niet’, zei ze. Daar heb ik wakker van gelegen, want ik weet zo goed hoe dat voelt. Toen besefte ik opnieuw: alle studenten willen gezien worden, ook de stille of schijnbaar probleemloze studenten.”

Niet loslaten

Cameron vraagt nu tijdens elke les even aan deze student hoe het gaat. “Ze zegt dat ze zich daardoor gezien voelt en dat ze de lessen nu fijner vindt. Ik leer hiervan dat het belangrijk is om al mijn studenten goed te leren kennen. Veel studenten vinden het fijn om een persoonlijk gesprek te voeren, ook degenen die zich onafhankelijk voordoen. Vaak zijn dat juist studenten die hun problemen proberen te maskeren. Maar ook als je weet dat het wel goed komt met studenten, moet je ze niet loslaten.”

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.