Gastcolumn van een lerarenopleider: ‘Kijk in de gymles naar wat een leerling wél kan’
column
po vo mbo so

Gastcolumn van een lerarenopleider: ‘Kijk in de gymles naar wat een leerling wél kan’

Vakdocent bewegingsonderwijs Joshua Broeders leidt ook aankomende leraren op. Hij hoopt zijn enthousiasme voor beweging aan zijn collega’s over te dragen. Want tijdens bewegingslessen vergroten leerlingen niet alleen hun motoriek, maar ook hun zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. De kunst is álle leerlingen te laten meedoen. “Een leerling die geen koprol durft te maken, kun je wél een boomstamrol laten doen.”

Wil je ook een gastcolumn schrijven over jouw ervaringen in het onderwijs? Mail ons

Ik had ooit een leerling die motorisch minder sterk was, maar die wel goed bleek te zijn in mikken. In plaats van hem te dwingen tot het maken van bewegingen waar hij niet goed in was, ben ik gaan focussen op datgene wat hij wél kon. Jaren later kreeg ik een bericht van hem: hij gaf nu zelf basketbaltraining aan jonge kinderen. Dat was een prachtig moment, omdat ik wist dat ik een klein steentje had bijgedragen aan zijn ontwikkeling. 

Het positieve effect van bewegen

Het zijn die momenten, waarop ik zie dat beweging een positief effect heeft op een kind, die het vak voor mij bijzonder maken. Het is precies de reden waarom ik zoveel waarde hecht aan het benadrukken van wat wél kan, in plaats van te hameren op wat niet lukt. 

Als vakdocent bewegingsonderwijs heb ik het geluk dagelijks met kinderen te werken, ze in beweging te krijgen en te inspireren tot een actief leven. Daarnaast leid ik leraren op om het vak van bewegingsonderwijs te leren. Die combinatie van zelf lesgeven en leraren opleiden is voor mij ontzettend waardevol. Ik inspireer zo niet alleen kinderen om te bewegen, maar help ook collega’s vakdidactische vaardigheden te ontwikkelen, zodat ze ook hún leerlingen kunnen inspireren.

Bedenk creatieve oplossingen

Een belangrijk thema in mijn lessen is veiligheid. Dat wordt vaak onderschat of te snel als vanzelfsprekend beschouwd. Natuurlijk hebben we methodes en lesplannen die kunnen dienen als leidraad, maar ik moedig leraren aan vooral ook flexibel en creatief te zijn. Een leerling die geen koprol durft te maken, kun je wél een boomstamrol laten doen. Zulke aanpassingen zorgen ervoor dat kinderen zich gezien en veilig voelen, waardoor ze sneller bereid zijn om hun grenzen te verleggen. Het gaat erom dat alle leerlingen kunnen meedoen. 

Als docent en opleider wil ik leraren laten inzien dat ze een verschil kunnen maken tijdens bewegingslessen. Niet alleen in de motorische ontwikkeling van leerlingen, maar ook als het gaat om zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en plezier in bewegen. Dat vind ik echt het allermooiste aan mijn vak.

Joshua Broeders is al ruim 10 jaar vakdocent bewegingsonderwijs. Daarnaast is hij docent op de opleiding Leergang vakbekwaamheid bewegingsonderwijs bij Avans+.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.