Je gymles verrijken met ict? Deze scholen doen het met succes
Wat voegen digitale middelen toe aan je bewegingsonderwijs? Twee scholen (po en vso) laten zien hoe het inzetten van ict hun leerlingen helpt bij het aanleren van motorische vaardigheden en het verkrijgen van meer inzicht krijgen in hun vorderingen.
Observerend leren op je eigen niveau
Op De Sparrenbosschool in Bennebroek wordt tijdens de gymles veel gewerkt met de iPad. Leraar Harry van der Meer en zijn collega’s maken op verschillende manieren gebruik van apps in de gymles. Leerlingen gebruiken de digitale leermiddelen om eigen doelen te stellen op hun eigen niveau. Het helpt ze bij het observerend leren. Jonge kinderen maken zich motorische vaardigheden sneller eigen door af te kijken bij leeftijdsgenoten.
Daarnaast maken ze op de De Sparrenbosschool gebruik van de lesbrieven van gymwijzer.nl. Andere aanbieders die ook werken met videomateriaal zijn: Bewegen Samen Regelen en gymspiratie.nl.
Inzicht in eigen vorderingen
Het Orion College Noord is een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Amsterdam. Ook hier speelt ict een belangrijke rol in de gymles. Alle deelvaardigheden van de diverse gymleerlijnen zijn uitgewerkt in instructievideo’s. Een leerling kan daardoor zelf een video bekijken op een tablet en een inschatting maken van het niveau dat hij beheerst. Leerlingen kunnen de vaardigheid vervolgens oefenen en als ze het niveau hebben gehaald, mogen ze dat afvinken op het digibord. Leerlingen krijgen zo niet alleen inzicht in hun eigen vorderingen, ze leren ook zelfstandig werken en omgaan met digitale apparaten.
Meer betrokken bij leerlingen
De gymleerkracht van het Orion College Noord heeft een uitdagende manier bedacht om de betrokkenheid van leerlingen tijdens de gymles te vergroten. Hij combineert ict, bewegen en taal in drie spellen. Bij de type-estafette werken leerlingen aan hun taal- en typevaardigheden, maar ook aan hun conditie. Bij het dobbelspel oefenen ze met tellen en online zoeken, maar moeten ze ook rondjes rennen. Bij het spel op de Wii oefenen ze hun motoriek, maar leren ze ook hoe je zo’n apparaat eigenlijk instelt.
Meer weten?
- Zo volg je de motorische ontwikkeling van leerlingen.
- In Digitalisering in het bewegingsonderwijs van SLO vind je meer informatie over ict in de gymles met concrete voorbeelden uit de onderwijspraktijk.
- NRO deed onderzoek naar video-instructie en -feedback in de gymles. De onderzoeksresultaten lees je terug in Terugkijken met een tablet: De opbrengsten van de digitale gymles.