Hoe onbewuste denkbeelden invloed hebben op je relatie met leerlingen
Als leraar kun je onbewuste denkbeelden (constructen) in je hoofd hebben over het gedrag van leerlingen. Deze denkbeelden beïnvloeden direct en indirect je manier van handelen, en kunnen de relatie tussen jou en de leerling vergemakkelijken of juist onder druk zetten. Met een constructenonderzoek ontdek je hoe je naar je leerlingen kijkt.
Met een constructenonderzoek krijg je inzicht in je eigen denkbeelden. Als je je persoonlijke constructen leert herkennen en ontwikkelen, beïnvloedt dit je denkbeeld over leerlingen en daarmee je manier van handelen in de klas.
Houd jezelf een spiegel voor
Als leraar zie je een leerling bijvoorbeeld als druk, behulpzaam, afstandelijk, of intelligent. Anderen, bijvoorbeeld ouders, kunnen een totaal andere beleving hebben van hetzelfde kind. Door jezelf een spiegel voor te houden kun je ontdekken met welk type gedrag je meer of minder affiniteit hebt en waarom dat zo is. Wanneer je naar je eigen groep kijkt, dan is je eigen overtuiging over normaal gedrag heel erg belangrijk. Iedereen heeft hierover een onbewuste theorie, die voortkomt uit je eigen levensgeschiedenis. Daardoor vind je sommige leerlingen aardig, en zitten andere kinderen in je allergiezone. Veel leraren zijn zich daarvan niet bewust, maar de leerlingen merken het wel.
Meer weten?
- De makers van de documentaireserie Klassen maakten ook een website over gelijke kansen in de klas. Hierop is een luisterboek en artikel te vinden over wat jouw verwachtingen over een leerling voor die leerling kunnen betekenen.
- Zo bouw je een goede band op met je leerlingen.
- Dit zeggen onderzoeken over een goede relatie tussen leraar en leerling.