Verbeter mondelinge vaardigheden met speeches
Wil jij de mondelinge vaardigheden van je leerlingen verbeteren? Het Pius X College in Almelo heeft hier een praktische manier voor gevonden. De school gebruikt verschillende vormen van speeches. Zo kun je niet alleen de spreekvaardigheid van leerlingen toetsen, maar ook hoe goed ze kunnen argumenteren.
Nico van der Woude, leraar Nederlands op het Pius X College in Almelo, zocht een aanvulling op de presentaties die leerlingen moeten houden. Hij greep terug op de retorica, ook wel de kunst van de welsprekendheid genoemd. Hij laat groepjes leerlingen een speech schrijven, bijvoorbeeld een lofrede of een smaadrede over een politicus of bekend persoon. Zo kan hij de mondelinge vaardigheden van de leerlingen beoordelen en ontdekt hij hoe goed ze kunnen argumenteren.
Regels voor een goede speech
De leerlingen moeten zorgen voor een duidelijke opbouw van hun speech. Ook moeten ze stijlfiguren of beeldspraak gebruiken en ontdekken ze dat humor belangrijk is. Elke speech duurt ongeveer acht minuten en de leerling moet ervoor zorgen dat er een duidelijke opbouw in het verhaal zit.
Kritische vragen van de klas
Na de speech mag de klas drie kritische vragen stellen. De spreker of een ander lid van het groepje moet die vraag zo goed mogelijk beantwoorden. Ze gaan niet uitgebreid met elkaar in debat, maar oefenen zo wel in het argumenteren.
Meer weten?
- Bekijk het vakportaal Nederlands van SLO met actuele ontwikkelingen voor het vak Nederlands per onderwijssector.
- Onderzoekers van ICLON/UL maakten een lessenserie spreekvaardigheid met manieren om feedback te geven, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.