Activeer wiskunde-voorkennis met een woordweb
praktijk
vo mbo

Activeer wiskunde-voorkennis met een woordweb

Leerlingen iets nieuws leren? Door eerst hun voorkennis te activeren, kunnen ze nieuwe kennis daaraan koppelen en beklijft die beter. Een manier om voorkennis te activeren is gerichte vragen stellen, maar ook het maken van een woordweb is een goede kapstok. In de video zie je hoe je dit in de wiskundeles toepast.

  • Deze video kan worden embed

Een woordweb of een mindmap is een handig instrument om voorkennis te activeren. Marjoleine Muit, docent wiskunde op het Thorbecke VO in Rotterdam, past het regelmatig toe in de les. In de video zie je hoe ze antwoorden op de vraag ‘Wat weten jullie nog van rechthoekige driehoeken?’ in een woordweb bij elkaar brengt. Ze groepeert de begrippen en licht de onderlinge relaties toe.

Dit zijn volgens Muit de voordelen van het maken van een woordweb: 

  • Je geeft leerlingen overzicht doordat je relaties uitlegt.
  • Je komt misconcepten op het spoor.
  • Het maakt inzichtelijk waar leerlingen kennis missen. 
  • Leerlingen vinden het fijn om van en met elkaar te leren en samen te werken.

Zo maak je een woordweb 

Er zijn veel tools waarmee je een mindmap of woordweb kunt maken. Bijvoorbeeld Mindmeister, hiermee kun je een digitale mindmap maken. De eerste zes mindmaps zijn gratis. Ook met Padlet kun je digitaal werken met mindmaps. Deze tool is bij beperkt gebruik gratis als je een account aanmaakt.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.