Activeer wiskunde-voorkennis met een woordweb
Leerlingen iets nieuws leren? Door eerst hun voorkennis te activeren, kunnen ze nieuwe kennis daaraan koppelen en beklijft die beter. Een manier om voorkennis te activeren is gerichte vragen stellen, maar ook het maken van een woordweb is een goede kapstok. In de video zie je hoe je dit in de wiskundeles toepast.
Een woordweb of een mindmap is een handig instrument om voorkennis te activeren. Marjoleine Muit, docent wiskunde op het Thorbecke VO in Rotterdam, past het regelmatig toe in de les. In de video zie je hoe ze antwoorden op de vraag ‘Wat weten jullie nog van rechthoekige driehoeken?’ in een woordweb bij elkaar brengt. Ze groepeert de begrippen en licht de onderlinge relaties toe.
Dit zijn volgens Muit de voordelen van het maken van een woordweb:
- Je geeft leerlingen overzicht doordat je relaties uitlegt.
- Je komt misconcepten op het spoor.
- Het maakt inzichtelijk waar leerlingen kennis missen.
- Leerlingen vinden het fijn om van en met elkaar te leren en samen te werken.
Zo maak je een woordweb
Er zijn veel tools waarmee je een mindmap of woordweb kunt maken. Bijvoorbeeld Mindmeister, hiermee kun je een digitale mindmap maken. De eerste zes mindmaps zijn gratis. Ook met Padlet kun je digitaal werken met mindmaps. Deze tool is bij beperkt gebruik gratis als je een account aanmaakt.
Meer weten?
- Voorkennis activeren werkt als klittenband: nieuwe leerstof blijft eraan kleven.
- Op Pallasactief.nl vind je verschillende werkvormen voor het activeren van voorkennis.
- Zo herken je misconcepten en zet je leerlingen op het juiste spoor.
- Ontdek hoe je moeilijke begrippen duidelijk maakt met conceptmapping.