Bewegend leren zorgt voor meer motivatie en plezier
praktijk
po

Bewegend leren zorgt voor meer motivatie en plezier

Leren doe je niet alleen met je hoofd, maar ook door te bewegen en te ervaren. Daarom leren leerlingen van groep 3 van Het Kompas in Meppel elke vrijdag buiten op het schoolplein. Aan de vakken lezen, rekenen en spelling worden beweegactiviteiten gekoppeld. Op deze ‘Doe-Vrijdagen’ blijven de boeken dicht, maar wordt er toch volop geleerd. 

  • Deze video kan worden embed

Bij het bedenken van de activiteiten voor ‘Doe-Vrijdag’ houden Nienke Gernaat en Esther de Boer, leraren van groep 3 van Het Kompas in Meppel de leerdoelen voor rekenen, taal en spelling goed in de gaten.

Je leert beter wanneer je beweegt

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je beter leert wanneer je beweegt. Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden. Ook kunnen kinderen veel beter hun aandacht vasthouden, zeker als ze een langere periode meer bewegen. Bewegend leren geeft ruimte aan sociale interactie, vrij spel en ontdekkend leren. Vooral voor jonge leerlingen, die hier veel behoefte aan hebben, is dit fijn.

Acht werkvormen voor op het schoolplein

1. Ren je rot

De leraar noemt een woord met een tweetekenklank (bijvoorbeeld oe of au) en de leerlingen rennen naar de hoepel met de juiste klank.

2. Hinkelsspel

Schrijf met stoepkrijt een getallenlijn tot en met 30 op het schoolplein. De leerlingen pakken een kaartje met een getal, gaan op de plek van dat getal staan en hinkelen vanaf daar verder op de getallenlijn. Tijdens het hinkelen benoemen ze het getal waarop ze gaan staan.

3. Zoekspel

Op het schoolplein liggen enkele letters verspreid van elkaar. De leerlingen pakken een kaartje met een afbeelding en zoeken de letter die bij het plaatje hoort (beginklank, middenklank of eindklank). Bij de betreffende letter schrijven ze met stoepkrijt het woord van hun plaatje.

4. Sommenestafette

Leerlingen rennen om de beurt naar een som die met stoepkrijt op het plein staat geschreven. Hebben ze de som opgelost? Schrijf de uitkomst op en ren terug.

5. Pionnenrace

Maak een grote cirkel met pionnen. Iedere leerling gaat bij een pion staan. Roep hardop een som. De leerlingen rekenen de som uit en rennen net zoveel pionnen verder als het antwoord op de som.

6. Racelezen

Op het schoolplein liggen verschilende leeskaarten met rijtjes woorden. In duo’s rennen de leerlingen naar een leeskaart. Om de beurt lezen ze een woord van het rijtje. Zijn alle woorden gelezen? Dan geven ze elkaar een high five en rennen daarna door naar de volgende kaart met woorden.

7. Letterspel

Leg verspreid over het schoolplein verschillende letterkaartjes neer. De leerlingen pakken een kaartje met een afbeelding en zoeken op het plein naar de letters van het woord dat bij de afbeelding hoort. Ze maken met de letters een woord.

8. Opdrachtenspel

De leerlingen gooien met een dobbelsteen en gaan op het plein op zoek naar een opdrachtkaart met dat cijfer. Ze leven vervolgens de opdracht en voeren die uit.

Tips om te starten met bewegend leren

  • Houd rekening met verschillen tussen leerlingen door makkelijke en moeilijke opdrachten toe te voegen.
  • Zorg ervoor dat de activiteit nooit ‘uitgespeeld’ kan worden, zodat leerlingen altijd door kunnen gaan. De leraar bepaalt wanneer het spel eindigt.
  • Voeg een wedstrijdelement toe aan het spel of de activiteit. Dit kan als groep, of een leerling kan zijn eigen prestatie verbeteren. Een beloning werkt hierbij stimulerend.
  • Zorg voor intensieve bewegingsmomenten, zodat leerlingen het niet koud krijgen
  • Begin klein als je het lastig vindt om de lesmethode los te laten. Start bijvoorbeeld met één korte activiteit per dag. 
  • Bedenk waar mogelijk activiteiten samen met je collega’s. Door als team met elkaar in gesprek te gaan, kun je bewuster inzetten op doorlopende leerlijnen. 
  • Informeer ouders waarom je kiest voor deze manier van leren. Het is belangrijk dat zij de achterliggende gedachte van bewegend leren begrijpen. 

Meer weten?

  • Kijk op de facebook- en instagrampagina van DoeVrijdag voor meer doe-activiteiten. Ook op het YouTube-kanaal plaatsen leraren Nienke Gernaat en Esther de Boer regelmatig ideeën over bewegend leren.
  • Presteren leerlingen beter als ze meer bewegen? Lees meer over de inzichten uit internationaal literatuuronderzoek.
  • Leerlingen op de basisschool, die drie maal per week bewegen tijdens de taal- en rekenles, gaan sneller vooruit met spellen en rekenen. Lees hier meer over in het artikel Bewegend leren met Fit en Vaardig

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.