Onderzoeksvaardigheden verbeteren met GLOBE
GLOBE is het door Al Gore opgezette onderwijsprogramma rond wetenschap en milieu. Leerlingen uit 121 landen verbeteren hun onderzoeksvaardigheden door samen met wetenschappers gegevens over het mondiale milieu te verzamelen.
In deze video laat leraar Alexandre Meijer van het Leidsche Rijn College zien hoe hij met zijn gymnasiumleerlingen onderzoek doet in de natuur. Na een klassikale voorbereiding gaan de leerlingen buiten aan de slag om hun onderzoeksvaardigheden te verbeteren. Alle gegevens uit het veldwerk bestuderen ze daarna verder op school. De leerlingen werken samen en de leraar ondersteunt ze bij het invoeren van de bevindingen in de database van GLOBE.
Internationaal onderzoek naar het milieu
Leerlingen kunnen onderzoek doen naar bodemleven, weer en klimaat of naar stof- en roetdeeltjes in de lucht, zoals aerosolen. Zij noteren hun meetgegevens en zetten deze in een database zodat ze beschikbaar zijn voor onderzoekers en leerlingen overal ter wereld.
Motivatie om onderzoeksvaardigheden te verbeteren
In Nederland gebruiken onderzoekers van onder andere KNMI, RIVM en Wageningen Universiteit, Universiteit Utrecht en Universiteit Leiden de gegevens voor hun onderzoek. Doordat leerlingen online zien dat hun metingen daadwerkelijk worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, meten ze zeer nauwkeurig, verbeteren ze hun onderzoeksvaardigheden en raken ze actief betrokken bij milieuvraagstukken. Daarnaast krijgen leerlingen en leraren tijdens speciale trainingsdagen de kans om op wetenschappelijke instellingen rond te kijken en contact te krijgen met onderzoekers.
Onderzoeksvaardigheden in het onderwijs
GLOBE kan worden ingezet bij verschillende vakken, maar het leent zich ook goed om vakoverstijgend onderwijs in te richten. De kern van GLOBE is natuurwetenschappelijk onderzoek, waarbij onderzoeksvaardigheden uiteraard belangrijk zijn. Zo moeten leerlingen praktische opdrachten uitvoeren en een profielwerkstuk maken. De metingen kunnen hiervoor gebruikt worden.
Meer weten?
- Saskia van der Jagt ontwikkelde voor haar promotieonderzoek lesmateriaal om leerlingen te leren onderzoeken. Ze maakte een zelfevaluatie-instrument waarmee leerlingen de kwaliteit van hun natuurwetenschappelijk onderzoek evalueren en verbeteren.