Gezond én goed voor de leerprestaties: kom in beweging met je klas
Springen, gymmen en rennen. Bewegen is gezond, maar word je er ook slimmer van? Ja, verschillende onderzoeken tonen aan dat bewegen goed is voor de leerprestaties van basisschoolleerlingen. Een overzicht van de resultaten.
Bewegingslessen volgen zorgt ervoor dat leerlingen zich direct daarna beter kunnen concentreren op een taak. Dat blijkt uit de tweejarige experimentele studie Fit & Vaardig op school, waaraan 12 Nederlandse basisscholen meededen met leerlingen uit groep 4 en 5. Na twee jaar bleken de leerlingen meer vooruit te zijn gegaan met rekenen en spellen ten opzichte van leerlingen die reguliere lessen volgden. Ook had beweging tijdens de les een gunstig effect op het gewicht van de leerlingen.
Automatiseren en joggen in de klas
Het lesprogramma Fit&Vaardig bevat lessen van 10 tot 15 minuten waarin de nadruk ligt op het automatiseren van lesstof. Op het digibord staan opdrachten waarop de leerlingen met bewegingen antwoorden. Ze joggen bijvoorbeeld op hun plaats. Wil je ook korte beweegmomenten aan je lessen toevoegen? Probeer eens een energizer voor of tijdens de les. Of overleg met een collega of vakdocent hoe je lesstof kunt omzetten naar bewegingen.
Bewegen in het speciaal onderwijs
Leerlingen in het speciaal basisonderwijs (sbo) hebben vaker aandachts- en leerproblemen dan leerlingen in het reguliere onderwijs. Ook zijn zij vaak minder fysiek actief en motorisch vaardig. Na de positieve resultaten van het lesprogramma in het regulier onderwijs, is het onderzoek naar bewegend leren in 2021 en 2022 uitgebreid naar het sbo. De meest opvallende resultaten:
- Met een gemiddelde van 83 procent was de taakgerichtheid van de leerlingen in het sbo hoog tijdens de bewegingslessen.
- Leerlingen in het sbo deden net zo goed mee met de bewegingen als leerlingen in het regulier onderwijs.
- Het overgrote deel van de leerlingen ervaarde de lessen als leuk, niet te moeilijk en niet vermoeiend.
- Het onderzoek laat zien dat bewegen tijdens de les ook meerwaarde kan hebben in het sbo.
Slim door gym? Dat verschilt per kind
Het onderzoek Slim door gym richt zich op de vraag of kinderen die veel sporten en bewegen beter presteren op school. Het onderzoeksproject omvat een literatuuronderzoek en een experiment met twee bewegingsinterventies. De studie laat zien dat (meer) bewegen een licht positief effect heeft op het cognitieve functioneren van kinderen (werkgeheugen, plannen en onderdrukken van reacties). Datzelfde geldt voor hun prestaties bij de vakken rekenen, spelling en lezen. Kinderen kunnen wel veel beter hun aandacht vasthouden, zeker als ze een langere periode meer bewegen. De positieve effecten wisselen wel sterk per studie.
Lees meer over het onderzoek Slim door gymMeer weten?
- Groep 3 van Het Kompas in Meppel doet elke vrijdag aan bewegend leren op het schoolplein. Aan de vakken lezen, rekenen en spelling worden beweegactiviteiten gekoppeld.
- Op zoek naar manieren om je gymles te verrijken? Deze scholen doen dat met speciale apps en ict.
- Benieuwd naar de resultaten van meer bewegen in het voortgezet onderwijs? Uit onderzoek blijkt dat fysiek actieve jongeren beter presteren op aandachtstaken in het voortgezet onderwijs.
- Minder stilzitten in de klas met de Beweegpot: een pot met kaartjes met korte beweegspellen die je zonder materiaal kunt spelen.
- Lees inspiratieverhalen van andere scholen die werken aan een gezonde leefstijl voor de leerlingen.
- De keuzewijzer van de Hogeschool van Amsterdam biedt een overzicht van online beweegactiviteiten voor verschillende doelen en leeftijden.