Orde houden in speciaal onderwijs door structuur te bieden
praktijk
po vo mbo so

Orde houden in speciaal onderwijs door structuur te bieden

Om een prettig klimaat in de klas te creëren is orde en rust nodig. In het speciaal onderwijs hebben leerlingen extra behoefte aan structuur en duidelijke regels, vindt lerares Lianne Koper. Belangrijk dus om daar heel duidelijk over te zijn en consequent te handelen.

  • Deze video kan worden embed

Lianne Koper, leraar in het speciaal onderwijs, vertelt in de video hoe orde houden bereikt wordt door structuur en duidelijkheid te geven. Dit doet ze door uit te stralen overtuigd te zijn van zichzelf en bij haar eigen manier van lesgeven te blijven. Zij heeft als beginnend leraar veel tips gekregen van de intern begeleider. Belangrijk is ook dat het hele team de regels bespreekt en handhaaft om orde en rust in de school uit te stralen.

Orde houden en structuur aanbieden

Een vaste structuur met bijbehorende regels aanbieden aan het begin van het jaar en het begin van de dag is een goede start bij het handhaven van orde in de klas. Leerlingen vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Dat geeft ze rust en daarmee jou als leraar ook. Op deze school werken de leraren met pictogrammen en kaartjes waarbij het gewenste gedrag en leerdoelen worden benoemd.

Straal overtuiging uit

Wees overtuigd van jezelf. Als je samen met de leerlingen regels hebt gemaakt, hanteer die dan ook consequent. Zelfs kleine zaken zijn belangrijk. Leerlingen testen hun leraar vaak uit, wees daarop voorbereid en reageer zoals afgesproken. Een gedegen lesvoorbereiding zorgt voor meer zekerheid en overtuiging bij jezelf; dan straal je dat ook uit. Het is ook fijn om overtuiging terug te zien in je lichaamstaal: sta stevig op je voeten, schouders naar achter en je hoofd omhoog. Als je lichaamstaal overtuigend is, zullen leerlingen je woorden sneller accepteren.

Blijf bij jezelf

Elke leraar heeft zijn of haar eigen manier van lesgeven. Sommige starten de les met een grapje, een opmerking of een liedje. De klas stil krijgen is ook een kunst; gebruik je een belletje, klap je in de handen of steek je een hand omhoog? Hoe dan ook, zorg ervoor dat je bij jouw eigen stijl blijft. Dat voelt het prettigst en komt dan ook het meest daadkrachtig over.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.