De meerwaarde van tablets op een cluster 4-school
Tablets kunnen een mooie toevoeging zijn op het reguliere aanbod op een clusterschool. Leerlingen kunnen er zelfstandig mee aan de slag, maar leren er ook mee samenwerken en trainen hun digitale vaardigheden. Voor de leraar is de tablet bovendien een mooi hulpmiddel om mee te differentiëren.
Op de Mr.de Jonghschool, een cluster 4-school in Amsterdam, werd na een pilotfase besloten om in de onderbouw te gaan werken met tablets. De tablet:
- helpt bij het trainen van de digitale vaardigheden;
- bevordert zelfstandig werken, samenwerken en daarmee ook het zelfvertrouwen van de leerling;
- kan in remediërende of uitdagende wijze gebruikt worden. De tablet biedt zo extra aandacht voor eventuele extra leerbehoefte.
Uitbreiden naar hogere groepen
De school begon met de tablets in de onderbouw op initiatief van leerkracht Lieke Rigter. Het is de bedoeling dat in de toekomst het gebruik van tablets wordt uitgebreid naar de hogere groepen. Hierbij gaat dan ook mediawijsheid een belangrijke rol spelen. Het uitgangspunt van de school is: een tablet moet het onderwijs ondersteunen; het is een middel, geen doel.
Meer weten?
- Met deze 5 tips geef je digitale geletterdheid structureel aandacht in de klas.
- Het Handboek digitale geletterdheid helpt leraren en ict’ers een visie op digitale geletterdheid te ontwikkelen.
- In dit onderzoek lees je welke invloed werken op tablets heeft op de lichamelijke ontwikkeling van cluster 4-leerlingen en wat de leeropbrengst ervan is.