Inspiratie voor muziekles: zo maak je het dynamisch
Bij muziekeducatie in het basisonderwijs werk je onder andere aan tempoverschillen, toonhoogte, liedteksten maken en aan een uitvoering voor de klas of ouders. Maar hoe doe je dat in de praktijk op een energieke manier? In een serie video’s zie je twee muziekleraren aan het werk met leerlingen van groep 1 tot en met 8. Leo Aussems, lerarenopleider bij Codarts in Rotterdam en componist, gaat dieper in op de achtergrond en geeft tips.
Op basisschool de Piramide krijgt groep 1 en 2 les van Ninya de Wever, vakleraar muziek. Tempoverschillen kun je goed oefenen met een lied als Nog een beetje sneller graag. Voor de kleuters is vooral belangrijk vanuit een beweging te oefenen. Zo ervaren ze fysiek wat langzaam en snel is, met alle gradaties ertussen. Door deze begrippen te benoemen krijgen leerlingen grip op de muzikale wereld. Bekijk bovenstaande video voor meer uitleg.
Oefenen met toonhoogte
Op openbare basisschool voor daltononderwijs De Molenwiek in Haarlem krijgen leerlingen in groep 6 een les over toonhoogte. Leraar Ninya de Wever laat de leerlingen klankhoogteverschillen visualiseren. Ze hebben verzamelingen gemaakt van foto’s, bewegingen, video’s en tekeningen met een duidelijk toonhoogteverschil, zoals een sirene of een deurbel. De Wever laat de verschillen in toonhoogte ook zien in noten op het digibord. Bekijk hieronder de video.
Zelf een tekst maken op muziek
Fons Stam, muziekleraar op verschillende basisscholen, vertelt hoe je met leerlingen een tekstlied maakt op een bestaande melodie. Leerlingen van groep 7 gaan enthousiast aan de slag met ritme en rijm. Ze ontdekken zelf wanneer het wel en niet lekker loopt. Presenteren en een lied zingen vindt de leraar ook een belangrijk onderdeel van de les. Bekijk hieronder de video.
Samen muziek maken verbindt
Groep 8 van De Molenwiek werkt aan een presentatie. Een tekst rappen, met attributen en dynamiek, maakt een les leuk voor de leerlingen en het verbindt ze met elkaar, vindt leraar Ninya de Wever. Samen met de leerlingen maakt ze een schema voor een voorstelling. Bekijk hieronder de video.
Meer weten?
- Lees in het artikel Muziekonderwijs met leerlijn belangrijk voor het brein op leraar24.nl waarom een leerlijn in muziekonderwijs zo belangrijk is.
- Zelf aan de slag met muziek in de klas? Méér Muziek in de Klas maakte samen met Schooltv muzikale energizers. Elke energizer wordt gegeven door een bekende Nederlander en is makkelijk toepasbaar in de les.
- Lees over het initiatief Méér muziek in de klas dat streeft naar structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland.
- Lees op de Kennisrotonde het artikel Muziekonderwijs kan helpen bij problemen met taalontwikkeling.
- Lees waarom muziekles extra belangrijk is in het speciaal onderwijs.