Inspiratie voor muziekles: zo maak je het dynamisch
praktijk
po

Inspiratie voor muziekles: zo maak je het dynamisch

Bij muziekeducatie in het basisonderwijs werk je onder andere aan tempoverschillen, toonhoogte, liedteksten maken en aan een uitvoering voor de klas of ouders. Hoe geef je deze lessen succesvol? In een serie video’s zie je twee muziekleraren aan het werk met leerlingen van groep 1 tot en met 8. Leo Aussems, lerarenopleider bij Codarts in Rotterdam en componist, gaat dieper in op de achtergrond en geeft tips.

  • Deze video kan worden embed

Op basisschool de Piramide krijgt groep 1 en 2 les van Ninya de Wever, vakleraar muziek. Tempoverschillen kun je goed oefenen met een lied als Nog een beetje sneller graag. Voor de kleuters is het vooral belangrijk om vanuit een beweging te oefenen. Zo ervaren ze fysiek wat langzaam en snel is, met alle gradaties ertussen. Door deze begrippen te benoemen krijgen leerlingen grip op de muzikale wereld. Bekijk bovenstaande video voor meer uitleg.

Oefenen met toonhoogte

Op dalton basisschool De Molenwiek krijgen leerlingen in groep 6 een les over toonhoogte. Leraar Ninya de Wever laat de leerlingen klankhoogteverschillen visualiseren. Ze hebben verzamelingen gemaakt van foto’s, bewegingen, video’s en tekeningen met een duidelijk toonhoogteverschil, zoals een sirene of een deurbel. De Wever laat de verschillen in toonhoogte ook zien in noten op het digibord. Bekijk hieronder de video.

  • Deze video kan worden embed

Zelf een tekst maken op muziek

Fons Stam, muziekleraar op verschillende basisscholen, vertelt hoe je met leerlingen een tekstlied maakt op een bestaande melodie. Leerlingen van groep 7 gaan enthousiast aan de slag met ritme en rijm. Ze ontdekken zelf wanneer het wel en niet lekker loopt. Presenteren en een lied zingen vindt de leraar ook een belangrijk onderdeel van de les. Bekijk hieronder de video.

  • Deze video kan worden embed

Samen muziek maken verbindt

Groep 8 van dalton basisschool De Molenwiek werkt aan een presentatie. Een tekst rappen, met attributen en dynamiek, maakt een les leuk voor de leerlingen en het verbindt ze met elkaar, vindt leraar Ninya de Wever. Samen met de leerlingen maakt ze een schema voor een voorstelling. Bekijk hieronder de video.

  • Deze video kan worden embed

Meer weten? 

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.