Leren onderzoeken met digitale kaarten bij aardrijkskunde
praktijk
vo

Leren onderzoeken met digitale kaarten bij aardrijkskunde

Digitale kaarten zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Maar hoe maak je er goed gebruik van in de les om leerlingen te leren onderzoek te doen, of om op een aansprekende manier een thema als water te behandelen? GIS (geografisch informatiesysteem) biedt tal van mogelijkheden. Twee leraren laten zien hoe zij dit in de praktijk brengen.

  • Deze video kan worden embed

Het thema water is een belangrijk onderdeel van het curriculum voor aardrijkskunde in het basis- en voortgezet onderwijs. Maar vaak weten leerlingen helemaal niet zo veel van watervraagstukken in hun eigen omgeving of regio. Aardrijkskundeleraar Ingeborg Tiemessen gebruikt daarom foto’s en kaarten van de omgeving van de school. Zo brengt ze het onderwerp dicht bij de beleving van de leerlingen. Door het voor- en nagesprek raken de leerlingen vertrouwd met geografische begrippen en kunnen ze van daaruit beter relaties leggen met het onderwerp water in andere landen.

Leren onderzoeken met GIS

Tim Favier ontwikkelde als onderdeel van zijn promotietraject aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) een didactische werkvorm om te leren onderzoeken met GIS. Dit staat voor Geografisch Informatie Systeem, software voor het opslaan, bewerken, analyseren en tonen van alle informatie die is verbonden met een geografische ligging. In de video zie je hoe leerlingen van Jan Gideonse, leraar aardrijkskunde op het Koningin Wilhelmina College, ermee aan de slag gaan. De leerlingen gebruiken GIS om data die ze door veldwerk hebben verzameld te verwerken tot digitale kaarten. Het project is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.