Leren onderzoeken met digitale kaarten bij aardrijkskunde
Digitale kaarten zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Maar hoe maak je er goed gebruik van in de les om leerlingen te leren onderzoek te doen, of om op een aansprekende manier een thema als water te behandelen? GIS (geografisch informatiesysteem) biedt tal van mogelijkheden. Twee leraren laten zien hoe zij dit in de praktijk brengen.
Het thema water is een belangrijk onderdeel van het curriculum voor aardrijkskunde in het basis- en voortgezet onderwijs. Maar vaak weten leerlingen helemaal niet zo veel van watervraagstukken in hun eigen omgeving of regio. Aardrijkskundeleraar Ingeborg Tiemessen gebruikt daarom foto’s en kaarten van de omgeving van de school. Zo brengt ze het onderwerp dicht bij de beleving van de leerlingen. Door het voor- en nagesprek raken de leerlingen vertrouwd met geografische begrippen en kunnen ze van daaruit beter relaties leggen met het onderwerp water in andere landen.
Leren onderzoeken met GIS
Tim Favier ontwikkelde als onderdeel van zijn promotietraject aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) een didactische werkvorm om te leren onderzoeken met GIS. Dit staat voor Geografisch Informatie Systeem, software voor het opslaan, bewerken, analyseren en tonen van alle informatie die is verbonden met een geografische ligging. In de video zie je hoe leerlingen van Jan Gideonse, leraar aardrijkskunde op het Koningin Wilhelmina College, ermee aan de slag gaan. De leerlingen gebruiken GIS om data die ze door veldwerk hebben verzameld te verwerken tot digitale kaarten. Het project is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
Meer weten?
- Meer weten over watereducatie? Ga naar watereducatie.nl.
- Kijk op de website van Edugis voor meer toepassingen van GIS per thema.
- In het geactualiseerde vakdidactiekboek Aardrijkskunde op de website van het landelijk expertisecentrum aardrijkskunde lees je meer over vakvernieuwing en nieuwe methodieken.
- Lees het artikel Gis op school in het tijdschrift Geografie.