Zo volg je de motorisch ontwikkeling van leerlingen
Scholen hebben een belangrijke rol om kinderen goed te leren bewegen. Als leraar wil je natuurlijk weten hoe je de ontwikkeling van leerlingen kunt volgen en stimuleren. Een leerlingvolgsysteem voor het bewegingsonderwijs helpt daarbij, vindt Stephan van Aalderen, gymleraar op ‘t Koggeschip.
Vaak zijn de verschillen in motorische vaardigheid groot tussen leerlingen in een klas. Door systematisch te observeren en een leerlingvolgsysteem te gebruiken kun je de niveaus snel in beeld brengen. Met het leerlingvolgsysteem Bewegen en spelen bijvoorbeeld kun je kinderen van 2 tot en met 16 jaar observeren en registreren. Zo zijn oog-handcoördinatie en hinkelen belangrijke vaardigheden, vertelt Wim van Gelder, ontwikkelaar van dit leerlingvolgsysteem.
Extra zorg of uitdaging bieden
In de video is te zien hoe Stephan van Aalderen, gymleraar op basisschool ’t Koggeschip in Amsterdam werkt met het leerlingvolgsysteem. Het kost hem niet veel tijd en hij kan zo beter extra zorg of uitdaging bieden, maar ook evenwichtiger groepjes samenstellen voor een spel omdat hij de vaardigheden van de leerlingen goed kent. Zo hebben alle leerlingen er plezier in.
Meer weten?
- Lees alles over de inzet van ict in de gymles.
- Uit het Peilingsonderzoek Bewegingsonderwijs (2016) blijkt dat een derde van de basisscholen een leerlingvolgsysteem gebruikt.