Een goed begin van de schooldag: een kwartiertje oefenen
Op basisschool De Hoeven in Beuningen beginnen de leerlingen van Elly Peeters, leerkracht van groep 7, elke schooldag met een kwartiertje zelfstandig oefenen. Ze is hiermee gestart omdat het in een klas met 28 leerlingen lastig is om aan ieders individuele onderwijsbehoefte te voldoen.
Het dagelijks oefenkwartiertje bevalt de leerlingen en leerkracht van groep 7, van basisschool De Hoeven in Beuningen erg goed. Leerkracht Elly Peeters is hiermee gestart omdat ze het lastig vond om aan alle individuele onderwijsbehoeften van leerlingen te voldoen. “Het lukt bijna niet in een klas met 28 leerlingen om ze individueel te laten oefenen met dingen die ze lastig vinden. Nu krijgen leerlingen elke dag een kwartier de tijd om zelf te beslissen waarmee ze willen oefenen.”
Automatiseren van tafels
De leerlingen bepalen zelf waarmee ze willen oefenen en doen dit met behulp van een schema dat Peeters heeft gemaakt. Ze oefenen bijvoorbeeld vaak de tafels van 6, 7 en 8, omdat ze zelf ervaren dat ze het lastig vinden om die op te zeggen. Peeters: “Leerlingen weten zelf heel goed waarmee ze kunnen oefenen, doen dit zelfstandig en als ze genoeg geoefend hebben, komen ze bij me voor een toets.” Als leerlingen de leerstof goed kennen, haalt Peeters het betreffende onderdeel uit hun schema. Doordat de leerlingen zelfstandig aan de slag gaan, kan Peeters de kinderen die wat extra aandacht nodig hebben, dat ook geven. Ze is heel tevreden met het oefenkwartiertje en hoopt dit in de toekomst nog verder uit te breiden.
Meer weten?
- Rekenproblemen zijn op te lossen met maatwerk. Onderzoeker Marije Huijsmans ontdekte dat veel leerlingen moeite hebben met automatiseren en geeft tips hoe je dat kunt aanpakken in de klas.
- Voor het differentiëren in de klas is het belangrijk om te weten welke individuele onderwijsbehoeften leerlingen hebben. De Inspectie van het Onderwijs voerde praktijkgesprekken met leerlingen, leraren en schoolleiders/intern begeleiders van scholen met hoge resultaten voor taal en rekenen over differentiatie en zette hun bevindingen op een rij.