Zo helpt een dyslexiecoach leerlingen met dyslexie
Hoe ga jij om met leerlingen die dylexie hebben? Een dyslexiecoach kan uitkomst bieden en deze leerlingen ondersteunen door ze zelfvertrouwen te geven en ze te leren omgaan met de beperkingen die dyslexie ze geeft.
In deze video zie je hoe Marlies Haagmans, dyslexiecoach op basisschool Swentibold in Born, dyslexievergaderingen organiseert voor leerlingen met dyslexie. Op deze manier werkt ze oplossingsgericht aan de hulpvragen die dyslectische leerlingen hebben. Tijdens de vergadering ontdekken de leerlingen met en van elkaar. Bijvoorbeeld welke hulpmiddelen handig voor ze kunnen zijn bij het lezen.
Tijdens een van de dyslexievergaderingen op haar school kwamen leerlingen op het idee om het Makkelijk Lezen Plein in de bibliotheek te bezoeken. Het Makkelijk Lezen Plein biedt informatie over de technische hulpmiddelen voor kinderen met leesproblemen en/of dyslexie.
Wat doet een dyslexiecoach?
Een dyslexiecoach beschikt over vaardigheden om de dyslectische leerling te laten nadenken over oplossingen. Dyslexie heeft invloed op het lezen, spellen, studerend leren en leerlingen hanteren veelal oplossingen die zij als vanzelfsprekend ervaren, maar die onder begeleiding van een coach nog verder ontwikkeld kunnen worden en waarbij leerlingen met dyslexie ook veel oplossingen van elkaar kunnen leren. Zo komen ze met elkaar tot realistische oplossingen.
Daarnaast spreekt de coach vertrouwen uit in de competentie van de dyslectische leerling en ondersteunt het gevoel van eigenwaarde. De dyslexiecoach stelt een groep leerlingen samen voor deze coaching. De coach heeft kennis van compenserende en dispenserende maatregelen voor kinderen met leesproblematiek. Hij beheerst de gespreksvaardigheden die de leerling stimuleert een hulpmiddel of oplossing te kiezen die bij hem past.
Meer weten?
- Leerlingen met dyslexie geven leraren tips hoe ze hiermee om kunnen gaan.
- Zo ondersteun je leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).
- Welke interventies binnen en buiten school zijn bewezen effectief voor leerlingen met dyslexie?