Beter bewegen en leren met motorische remedial teaching
Sommige leerlingen hebben een bewegingsachterstand. Dat kan zich uiten in slechte coördinatie en motoriek, geen zin hebben om buiten te spelen of mee te doen in de gymles en concentratie- en/of leerstoornissen. Door gerichte ondersteuning met motorische remedial teaching kunnen leerlingen hun bewegingsachterstand inlopen. Bekijk de tips en video’s.
Leerlingen kunnen problemen hebben met hun motoriek, onhandig of onrustig zijn. Gevolg is dat zij niet verder komen in het schrijfproces of dat het leren niet goed lukt. Een bewegingsachterstand kan ook invloed hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Plezier in bewegen en spelen
Met gerichte oefeningen kun je leerlingen het plezier in bewegen en samen spelen laten ervaren, zegt trainer Wil van Rijn: “Belangrijk is wel dat leraren een achterstand op tijd signaleren. Kinderen kunnen die al tussen hun derde en zevende levensjaar oplopen. Ze kunnen er veel last van ervaren bij het leren.”
De video laat zien welke oefeningen hij doet met basisschoolleerlingen, bijvoorbeeld:
- Bewustzijn van het eigen lichaam
- Oog-handcoördinatie
- Omgaan met verschillend materiaal
- Concentratie-oefeningen
Effecten van motorische remedial teaching
Marcel Hooning geeft ook motorische remedial teaching (mrt) aan leerlingen op verschillende basisscholen. Het voordeel van groepslessen is dat leerlingen zien dat zij niet de enige zijn, vindt hij. Samen een spel doen levert daarnaast plezier en succeservaringen op.
De leraren in de video gebruiken een leerlingvolgsysteem voor beweging. Zo kunnen zij de ontwikkeling beter in de gaten houden. De mrt-lessen kunnen door de eigen leraar of een vakleerkracht worden verzorgd.
Belangrijke effecten zijn dat leerlingen zich beter en gemakkelijker bewegen, meedoen met bewegingsonderwijs en met spel op het schoolplein. Daarnaast zien leraren ook dat kinderen meer zelfvertrouwen ontwikkelen.
Meer weten?
- Veilig en fijn buitenspelen in de pauze: zo regel je dat.
- Bij dit lesprogramma zijn leerlingen fysiek actief tijdens de les.
- Lees het artikel Motorische Remedial Teaching in het magazine Lichamelijke opvoeding (KVLO).
- Lees ook de tips van Kijk op ontwikkeling over aan welke signalen je motorische problemen kunt herkennen.