Leren rekenen met beeld en beweging
praktijk
po

Leren rekenen met beeld en beweging

Handelend rekenen is leren rekenen met concrete materialen en door in eerste instantie ’te doen’. In de rekenles op basisschool de Korenaar zie je hoe je dit in de rekenles kunt inzetten en hoe je dit vervolgens verder uitbouwt.

  • Deze video kan worden embed

Bij handelend rekenen maken leerlingen zich rekenbegrippen eigen door ze uit te beelden met beweging en beelden, oftewel aan de hand van het didactisch handelingsmodel rekenen/wiskunde. Emmy Verheul van basisschool De Korenaar in Apeldoorn beschrijft het leren rekenen volgens deze aanpak in vier stappen van concreet naar abstract:

  1. Informeel handelen door te doen;
  2. Gebruikmaken van beelden uit de werkelijkheid, zoals foto’s;
  3. Gebruikmaken van schema’s en denkmodellen;
  4. Symbolen gebruiken en formele berekeningen uitvoeren, zoals sommen maken.

Speels ontdekken van begrippen

In de video ervaren leerlingen uit groep 3 en 4 lijfelijk hoe een getal in elkaar zit. Ook andere begrippen, zoals links en rechts, achter en voor, maken ze zich eigen. Leraar Teuni Gerritsen verwacht dat leerlingen dankzij deze aanpak minder problemen met het formele rekenen krijgen omdat de verschillende werkvormen minder abstract zijn. 

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.