Leren rekenen met beeld en beweging
Handelend rekenen is leren rekenen met concrete materialen en door in eerste instantie ’te doen’. In de rekenles op basisschool de Korenaar zie je hoe je dit in de rekenles kunt inzetten en hoe je dit vervolgens verder uitbouwt.
Bij handelend rekenen maken leerlingen zich rekenbegrippen eigen door ze uit te beelden met beweging en beelden, oftewel aan de hand van het didactisch handelingsmodel rekenen/wiskunde. Emmy Verheul van basisschool De Korenaar in Apeldoorn beschrijft het leren rekenen volgens deze aanpak in vier stappen van concreet naar abstract:
- Informeel handelen door te doen;
- Gebruikmaken van beelden uit de werkelijkheid, zoals foto’s;
- Gebruikmaken van schema’s en denkmodellen;
- Symbolen gebruiken en formele berekeningen uitvoeren, zoals sommen maken.
Speels ontdekken van begrippen
In de video ervaren leerlingen uit groep 3 en 4 lijfelijk hoe een getal in elkaar zit. Ook andere begrippen, zoals links en rechts, achter en voor, maken ze zich eigen. Leraar Teuni Gerritsen verwacht dat leerlingen dankzij deze aanpak minder problemen met het formele rekenen krijgen omdat de verschillende werkvormen minder abstract zijn.
Meer weten?
- Zo maak meten en meetkunde concreet.
- Ontdek hoe andere scholen leerlingen helpen met memoriseren en automatiseren.
- Hoe kun je leerlingen met dyslexie en rekenproblemen ondersteunen?
- Welk effect heeft het als je de talige context bij rekensommen vervangt door een beeldende context?
- Zo leer je leerlingen handig rekenen.
- Lees hoe je bij kleuters de basis legt voor goede rekenvaardigheid.