Digitaal belonen met ClassDojo: hoe werkt dat?
Classdojo is een digitale tool waarmee leraren positief gedrag van leerlingen kunnen belonen met behulp van een puntensysteem. Bijvoorbeeld als ze goed samenwerken of een goede luisterhouding hebben. Lees meer over deze tool en de voor- en nadelen ervan. Leraren van basisschool Breedeweg vertellen in deze video over hun ervaring met dit online beloningssysteem.
De online tool Classdojo werkt simpel. Als leraar maak je een account aan en kun je alle leerlingen een eigen pictogram geven. Ze kunnen punten verdienen met positief gedrag die je kunt uitdelen via het digibord of via een app. Met de klas kun je afspreken wanneer leerlingen een punt en dus een virtuele beloning kunnen scoren. Gaby Buitelaar-Vergeer en Ellen Sterenborg van basisschool Breedeweg vinden het een goede manier om snel en zichtbare feedback te geven en zien dat het leerlingen stimuleert. Zij vinden het prettig dat je als leraar zelf doelen kunt instellen. De ‘beloning’ voor leerlingen laten zij echter niet over aan de app, maar beslissen ze zelf.
Doelen stellen
Met het stimuleren van positief gedrag kun je als leraar zorgen voor een goed pedagogisch klimaat. Met de tool kun je feedback en complimenten geven en bijvoorbeeld weekoverzichten maken. Je kunt samen met de klas pedagogische doelen stellen of leerdoelen. Verder kun je leerlingen een rol geven bij het toekennen van punten. Ook is het mogelijk om minpunten te geven. Een andere mogelijkheid is om ouders te betrekken bij het beloningssysteem door ze een account te geven waarin ze inzicht krijgen in de punten van hun kind.
Voor- en nadelen van Classdojo
Het Amerikaanse bedrijf achter Classdojo geeft aan te voldoen aan de Europese regels rondom veiligheid en privacy (AVG). Leraren die Classdojo gebruiken, geven aan dat het een gemakkelijke, gratis app is waarmee je zelf doelen kunt stellen. Lees bijvoorbeeld de ervaring van leraar Daisy in haar blog over Classdojo.
Er zijn ook leraren die benadrukken dat het beloningssyteem vooral inspeelt op de extrinsieke motivatie van leerlingen en niet op de intrinsieke motivatie. Onderzoek wijst uit dat de app leerlingensurveillance normaliseert. Leerlingen kunnen zich daardoor opgejaagd voelen. Om die reden is deze juf gestopt met het belonen en straffen van gedrag via ClassDojo.
Meer weten over een goed pedagogisch klimaat in de klas?
- Werken aan een veilig schoolklimaat met Positive Behaviour Support.
- Contact tussen leraar en leerling is belangrijk voor het pedagogisch klimaat in de klas.
- Feedback vragen aan leerlingen verbetert pedagogisch klimaat.