Vergroot de woordenschat van leerlingen met drama, taal en kunst
Hoe verbind je taal, kunst en toneel? Op basisschool de Avonturijn in Amsterdam bieden leraren deze vakkan vakoverstijgend aan. Met drama kun je niet alleen kunsteducatie en taalontwikkeling van leerlingen stimuleren, maar ook hun sociaal-emotionele ontwikkeling, vinden de leraren.
Stichting Taalvorming in Amsterdam ontwikkelde een praktische werkwijze om taal, kunst en toneel te verbinden. Als kinderen zich niet kunnen uiten in woorden, kunnen ze toch iets laten zien. In de video spelen en praten leerlingen naar aanleiding van een inspiratiebron zoals een verhaal, schilderij of foto of over alledaagse en niet alledaagse gebeurtenissen. Leraren dagen leerlingen uit om eigen ervaringen en geschreven teksten te spelen, zodat ze een grotere woordenschat krijgen.
Inspiratie halen uit kunst
De diverse inspiratiebronnen uit de kunsteducatie krijgen zo de functie van taaltrekker: ze stimuleren het spel en lokken taal uit. Zo kan een schilderij van Karel Appel aanleiding geven tot het naspelen van een brutaal buurmeisje en een gedicht van Tjitske Jansen aanzetten tot filosoferen over het soort aandacht dat je graag wilt van je ouders. Het ontwikkelde materiaal is daarom bruikbaar om taalontwikkeling, kunsteducatie en sociale ontwikkeling te stimuleren.
Leraren van basisschool de Avonturijn ervaren dat de woordenschat van leerlingen toeneemt door de dramalessen. En dat de lessen leerlingen handvatten geven om zich op een andere manier uit te drukken.
Meer weten?
- Voor de leerlingen van Erik Everink is drama het hoogtepunt van de week.
- Kunsttaalroutines maken van taal een ervaring.
- Lees hoe je kunt leren vanuit een verhaal in het artikel Verhalend ontwerpen.
- Hoe draagt spel en beweging bij aan sociaal en emotioneel leren?
- Bekijk Hoe de sociaal emotionele ontwikkeling op de basisschool verloopt.
- Of bekijk de gratis lesideeën op de website van Stichting Taalvorming.