Vergroot de woordenschat van leerlingen met drama, taal en kunst
praktijk
po

Vergroot de woordenschat van leerlingen met drama, taal en kunst

Hoe verbind je taal, kunst en toneel? Op basisschool de Avonturijn in Amsterdam bieden leraren deze vakkan vakoverstijgend aan. Met drama kun je niet alleen kunsteducatie en taalontwikkeling van leerlingen stimuleren, maar ook hun sociaal-emotionele ontwikkeling, vinden de leraren.

  • Deze video kan worden embed

Stichting Taalvorming in Amsterdam ontwikkelde een praktische werkwijze om taal, kunst en toneel te verbinden. Als kinderen zich niet kunnen uiten in woorden, kunnen ze toch iets laten zien. In de video spelen en praten leerlingen naar aanleiding van een inspiratiebron zoals een verhaal, schilderij of foto of over alledaagse en niet alledaagse gebeurtenissen. Leraren dagen leerlingen uit om eigen ervaringen en geschreven teksten te spelen, zodat ze een grotere woordenschat krijgen.

Inspiratie halen uit kunst

De diverse inspiratiebronnen uit de kunsteducatie krijgen zo de functie van taaltrekker: ze stimuleren het spel en lokken taal uit. Zo kan een schilderij van Karel Appel aanleiding geven tot het naspelen van een brutaal buurmeisje en een gedicht van Tjitske Jansen aanzetten tot filosoferen over het soort aandacht dat je graag wilt van je ouders. Het ontwikkelde materiaal is daarom bruikbaar om taalontwikkeling, kunsteducatie en sociale ontwikkeling te stimuleren.

Leraren van basisschool de Avonturijn ervaren dat de woordenschat van leerlingen toeneemt door de dramalessen. En dat de lessen leerlingen handvatten geven om zich op een andere manier uit te drukken.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.