Goed leren samenvatten met diverse strategieën
Samenvatten is het weglaten, vervangen en behouden van informatie. Het is een van de meest effectieve vaardigheden die leerlingen nodig hebben om te kunnen leren. Leerlingen kunnen op verschillende manieren leren samenvatten, vertelt lerares Ruby Otter van basisschool CNS Abcoude.
Bij het leren samenvatten is het belangrijk dat leerlingen zich bewust zijn van de structuur van de informatie. Dat zorgt ervoor dat ze die informatie beter kunnen samenvatten. Ruby Otter, lerares groep 8 van CNS Abcoude, laat zien hoe zij haar leerlingen de kunst van het samenvatten aanleert.
Strategieën om te leren samenvatten
Er zijn strategieën om samenvatten, dus het weglaten, vervangen en behouden van informatie, gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld door de volgende stappen te doorlopen bij een tekst:
- Laat onbelangrijke of overbodige zaken uit de tekst weg.
- Vervang opsommingen door een overkoepelende term.
- Kies een themazin of bedenk er zelf een als deze ontbreekt.
Een samenvattingsschema kan helpen om een goede samenvatting te maken. Bijvoorbeeld met de vijf W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Ook het maken van een mindmap kan helpen om structuren te herkennen in een tekst.
Meer weten?
- Lees de blog Samenvatten in de bovenbouw met tips voor verschillende werkvormen, van leraar Kelly Megens op de website van juf Maike.
- Wil je meer weten over de componenten van begrijpend lezen, bekijk dan de publicatie Begrijpend lezen: wat is dat? van SLO.
- Ontdek hoe je leerlingen leesstrategieën bijbrengt met rolwisselend onderwijs.
- In hoeverre dragen losse studievaardigheidslessen bij aan de leerprestaties van leerlingen in het primair onderwijs?