Muziekles extra belangrijk in speciaal onderwijs
Muziekles in het speciaal onderwijs is zowel les, spel als therapie. Je kunt soms beter met muziek dan met woorden communiceren met leerlingen en contact met hen maken, vindt lerares Monique Ulrich. Bekijk hoe zij dit aanpakt.
Muziekles in het speciaal onderwijs is veel meer dan muziekles alleen, ook voor zeer moeilijk lerende kinderen biedt het een grote meerwaarde. Het is namelijk een een extra manier van communiceren. De muziekles draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling van de fijne motoriek en het spel.
Muzieklerares Monique Ulrich geeft les op de Van Koetsveldschool in Amsterdam. Zij vertelt in de video over muziek als universele taal. Samen muziek maken betekent leren samenwerken, samen spelen en elkaar helpen om concentratie en vertrouwen op te bouwen. Voor leerlingen die een autismespectrumstoornis (ASS) hebben kan muziek helpen bij non-verbale communicatie.
Leerlijnen muziek voor speciaal onderwijs
Op de website van SLO is meer te lezen over kunstzinnige oriëntatie in het speciaal onderwijs. De CEDgroep heeft leerlijnen ontwikkeld voor het speciaal onderwijs die gratis te downloaden zijn. Leraren kunnen die gebruiken als zij zelf lessen willen ontwikkelen, zoals Monique Ulrich dat heeft gedaan.
Meer weten?
- De Stichting Méér muziek in de klas heeft tal van praktische tips voor scholen en leraren om muziek een plek in het onderwijs te geven, ook financieel. Op Schooltv is er wekelijks een nieuwe muziekles te vinden op Meer muziek in de klas.
- Lees het artikel op leraar24.nl over het belang van een leerlijn in muziekonderwijs.
- Vind inspiratie om een dynamische muziekles in elkaar te zetten.