Rekening houden met verschillen tussen jongens en meisjes
Jongens en meisjes verschillen soms van elkaar als het om leerstijl, taalontwikkeling en ruziemaken gaat. Als leraar is het belangrijk om die verschillen te signaleren en je aanpak en didactiek erop af te stemmen. Psycholoog Martine Delfos, gespecialiseerd in dit onderwerp, geeft tips hoe je dat kunt doen.
Verschil in leerstijl
Jongens leren vaker door te doen en meisjes leren meer door eerst informatie te verzamelen, stelt psycholoog en onderzoeker Martine Delfos. In de video legt zij uit wat de belangrijkste verschillen zijn in de manier waarop jongens en meisjes leren en hoe je daar als leraar rekening mee kunt houden. Voor leren door doen is op school vaak minder ruimte en dat is te merken aan de schoolprestaties van jongens. ‘Het is zonde om de talenten van jongens niet goed te benutten, omdat zij eerder leren door te doen’, zegt zij.
Taalontwikkeling jongens en meisjes
Delfos signaleert ook verschillen in taalontwikkeling tussen jongens en meisjes. Al vanaf de geboorte ontwikkelen meisjes zich bijvoorbeeld sterker op dit vlak. Omdat het onderwijs ‘talig’ is, presteren jongens over het algemeen minder goed. Met als gevolg dat zij soms minder goed presteren dan ze zouden kunnen. Wees je als leraar daarom bewust van de verschillen tussen jongens en meisjes en probeer je aanpak in de klas erop aan te passen. In de video legt Martine Delfos uit waar je rekening mee moet houden.
Ruzies bijleggen
Jongens en meisjes maken op verschillende manieren ruzie. Wil je ze helpen conflicten op te lossen? Hou dan rekening met die verschillen. ‘Jongens hebben baat bij duidelijkheid en meisjes meer bij erkenning’, vertelt Delfos in de video. Zij ziet vaak dat jongens meer informatie nodig hebben over wat er speelt in een meningsverschil. Door dat onder woorden te brengen worden zij zich bewuster van het conflict: wat is er gebeurd en waarom? Zo kunnen ze weer verder met elkaar. Meisjes weten daarentegen precies wat er aan de hand is als ze ruzie hebben. Zij zijn meer gebaat met erkenning van hun gevoel en de situatie. Dat geeft lucht om de ruzie bij te leggen.
Meer weten?
- Hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles publiceert regelmatig over sekseverschillen en het leerproces. Lees bijvoorbeeld waarom meisjes gemiddeld beter leren dan jongens.
- Bekijk de publicatie Verkenning van sekseverschillen in het onderwijs van de Onderwijsraad.