Vakoverstijgend leren in een CSI-project
In de serie Crime Scene Investigation (CSI) lossen forensische experts misdaden op door te onderzoeken, deduceren en verschillende technieken in te zetten. Leraren van scholengemeenschap Reggesteyn in Nijverdal maakten er een multidisciplinair project van.
Bijzonder aan dit project is dat getalenteerde leerlingen uit de bovenbouw van de nabijgelegen basisschool die meer uitdaging nodig hebben, ook mogen meedoen aan het project. Zo kunnen zij de sfeer op scholengemeenschap Reggestein in Nijverdal al een beetje proeven en worden zij uitgedaagd op onderstaande doelen.
Meervoudige doelen in CSI-project
De leraren combineren verschillende vakken in dit project, zoals biologie, scheikunde en wiskunde. Ook zijn er gastsprekers, bijvoorbeeld van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Leerlingen gaan vervolgens aan de slag om de dader te vinden van het misdrijf dat de leraren in scène hebben gezet. Leerlingen werken samen aan verschillende experimenten, ze onderzoeken bloedmonsters, leren over dna-onderzoek en meten voetafdrukken op.
De leraren hebben naast onderzoeksdoelen ook andere doelen voor het project geformuleerd:
- Leerlingen iets extra’s bieden.
- Vaardigheden oefenen, zoals leren leren, doorzetten en omgaan met tegenslag.
- Contact leggen en samenwerken met andere leerlingen.
Meer weten?
- Waarom samen onderzoeken de ontwikkeling van kennis en taal stimuleert.
- Meer over natuurlijk leren door onderzoek te doen.
- Hoe je hoogbegaafde leerlingen kunt uitdagen.
- Bekijk de publicatie op Wikiwijs over het opzetten van een CSI-project.