Sociale vaardigheden oefenen met sport en cultuur
Jongeren hebben naast kennis sociale vaardigheden nodig. De maatschappij vraagt om flexibele mensen die communicatief zijn, initiatief tonen en kunnen samenwerken. Met het programma Fit for Life besteedt het Carmel College Salland in Raalte hier aandacht aan.
De Fit for Life-activiteiten zijn gericht op sport en cultuur en variëren van dansen, kickboksen en voetbal tot koken, radio maken en musicals opzetten. Deze activiteiten vinden zowel binnen als buiten de school plaats. Voor de activiteiten buiten school werken leraren samen met sportverenigingen en culturele instellingen in de gemeente Raalte.
Sociale vaardigheden centraal
Met sport en cultuur kun je werken aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Daarnaast sluit het aan bij de belangstelling van de leerlingen. Bij Fit for Life staan zes sociale vaardigheden centraal:
- Zelfvertrouwen
- Betrokkenheid
- Inzet
- Zelfsturing
- Oplossingsgericht handelen
- Communiceren
Loopbaan dossier
Het Carmel College Salland heeft een doorlopende leerlijn waarmee effecten van Fit for Life ook op langere termijn behouden blijven. De ontwikkeling van een leerling wordt bijgehouden in het loopbaandossier. Hierin laat de leerling zien welke talenten hij heeft, wat zijn leerpunten zijn en welke groei hij heeft doorgemaakt. Het loopbaandossier groeit vier jaar lang met de leerling mee. Dit dossier kan een leerling meenemen naar het vervolgonderwijs of een eventuele werkgever.
Meer weten?
- Sport is ook een manier om bij te dragen aan een positieve groepsdynamiek. Lees hoe dit werkt en hoe je hier als leraar invloed op kunt uitoefenen.
- Leraar Marcelle Pereboom gebruikt het programma Sportkanjers tijdens het bewegingsonderwijs en laat leerlingen zelfstandig sportieve opdrachten uitvoeren waarbij ze goed met elkaar om leren gaan.
- Zo kun je sociale vaardigheden trainen in het speciaal onderwijs.
- Ontdek hoe je leerlingen motiveert met cultuurgebaseerd onderwijs.
- Lees het antwoord van de Kennisrotonde op de vraag: Levert fysiek bezig zijn met spel en beweging een bijdrage aan sociaal en emotioneel leren?