Chromebooks in het regulier en speciaal basisonderwijs
Veel scholen zoeken naar de beste devices om in te zetten in het onderwijs. Daltonschool Rijnsweerd uit Utrecht en Drostenburg uit Amsterdam kozen voor Chromebooks. Op beide scholen kunnen leerlingen zo zelfstandig werken aan lesopdrachten voor herhaling of verdieping. In de video vertellen leerlingen en leraren hoe dat gaat.
Op Daltonschool Rijnsweerd heeft niet iedere leerling zijn eigen Chromebook. Dat hoeft ook niet want ze werken er niet constant op. Wel heeft elke leerling een eigen account en een eigen omgeving van het softwareprogramma ‘in the cloud’. Zo kunnen ze onafhankelijk van tijd en plaats leren. De leerlingen gebruiken hun Chromebook vooral voor verdiepende of herhalingsoefeningen. Leraar Mark van den Aardweg gebruikt ze ook om samen met leerlingen een planning te maken.
Waardevolle toevoeging
Ook op Drostenburg, school voor speciaal onderwijs in Amsterdam, werken leerlingen met Chromebooks. Leraar Anneke Sjoerdsma vindt het een waardevolle toevoeging. Zij gebruikt vooral de methodegebonden software waarmee leerlingen oefeningen maken. Los van de lichamelijke beperking die sommige kinderen hebben, lukt het iedereen om goed met de Chromebooks te werken, vertellen ze in de video.
Meer weten?
- Als je met Chromebooks werkt, kun je ook digitaal toetsen.
- Er is steeds meer digitaal lesmateriaal beschikbaar. Hoe kies je het beste leermiddelenpakket voor jouw school?