Schooljudo laat leerlingen respectvol samenwerken
Leren samenwerken is een van de belangrijkste opbrengsten van het programma Schooljudo, vindt lerares Dorien de Vries. Het bewegingsprogramma van zes weken draagt bij aan de motorische en sociale ontwikkeling van leerlingen.
Op basisschool De Regenboog, sinds 2018 samengevoegd tot Het Simmelink, in Eibergen doen alle kinderen mee aan het zesweekse programma Schooljudo. Het programma is aangepast aan de verschillende leeftijdsgroepen en draagt bij aan de motorische en sociale ontwikkeling van leerlingen. De school merkt dat leerlingen betere leren samenwerken en weerbaarder worden.
Schooljudo besteedt aandacht aan zeven waarden
Schooljudo helpt leraren bij het creëren van een positief pedagogisch klimaat en is gebaseerd op de filosofie van de Japanse pedagoog Jigoro Kano. Kano was ervan overtuigd dat judo leidt tot het worden van een sympathieker mens. Het programma richt zich op zeven waarden.
- Respect: anderen in hun waarde laten
- Samenwerken: elkaar altijd helpen
- Discipline: doen wat nodig is
- Beheersing: in balans blijven
- Weerbaarheid: sterk staan en volhouden
- Vertrouwen: op elkaar kunnen rekenen
- Plezier: lachen en samen veel lol maken
De zeven waarden worden zichtbaar gemaakt, zowel op de judomat als in het klaslokaal. Daardoor beklijven de lessen beter. Op elk judopak staat een van zeven waarden en in de klassen hangt een waardenposter.
Voordat de judolessen van start gaan bespreekt de trainer met de leraar hoe de sfeer in de groep is. Wat zijn aandachtspunten en waar moeten accenten gelegd worden? Zo kan er maatwerk geleverd worden.
Grenzen aangeven en goed bewegen: onderdeel gezonde school
Schooljudo is een activiteit die kan passen bij een gezonde en veilige schoolomgeving. Het programma Gezonde School helpt en stimuleert scholen om planmatig en structureel te werken aan gezondheid en een gezonde leefstijl van leerlingen. Daaronder vallen verschillende thema’s als voeding, bewegen en sport, welbevinden en fysieke veiligheid.
Meer weten over sport en sociale vaardigheden?
- Wil je meer weten over Schooljudo? HiRO is een lesmethode, die is ontwikkeld door Schooljudo, waarmee je je in het po kunt richten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van bewegend en ervarend leren.
- Lees het antwoord op de vraag van de Kennisrotonde: Dragen spel en beweging bij aan sociaal en emotioneel leren?
- Op Leraar24 vind je het artikel Met Fit for Life sociale vaardigheden trainen
- Meer informatie over het creëren van een veilige schoolomgeving vind je in de Leraar24-artikelen: Wat werkt tegen pesten op de basisschool en Hoe herken je pestgedrag in de klas
- Lees ook inspiratieverhalen van andere scholen die werken aan een gezonde leefstijl op school.