Start de dag goed met een check-in
Een positieve sfeer in de groep is de basis voor leren en ontwikkelen. Voor het creëren van een positieve sfeer is het belangrijk dat kinderen in verbinding staan met zichzelf en met anderen en dat zij zich gezien en gehoord voelen. Dit kun je bereiken door elke dag met een check-in te beginnen. Met deze werkvorm leren leerlingen elkaar en de leraar beter kennen in een kringgesprek.
Elke dag starten de leerlingen van basisschool De Kreek’l en Sint Jozef van Stichting Optimus met een kringgesprek: de check-in. Tijdens deze check-in kijken leerlingen elkaar aan, wensen ze elkaar goedemorgen en beantwoorden ze een vraag. Ieder kind komt aan de beurt en wordt dus even gezien en gehoord. De vragen in het kringgesprek zijn gericht op het leren kennen van elkaar. Van ‘Wat is je hobby?’ en ‘Wat is je lievelingsspeelgoed?’ tot ‘Aan welke doelen wil je dit jaar werken?’ en ‘Wat is je talent?’. Er kunnen kennismakingsvragen gesteld worden, maar ook kritische denkvragen en filosofische vragen.
Voorbeelden van goede check-in vragen
De volgende vragen lenen zich goed voor een check-in:
Vragen voor jongere kinderen
- Wat zijn de dingen waar je goed in bent?
- Waardoor word jij boos?
- Als je een superheld mocht kiezen; wie zou je kiezen en waarom?
- Wat vind je spannend om te doen? Doe je het dan toch?
- Wat zijn de drie leukste dingen aan jou?
Vragen voor oudere kinderen
- Hoe zou je jezelf omschrijven aan iemand die jou niet kent?
- Waar maak je je weleens zorgen over?
- Waar zou je naartoe gaan als je in de tijd kon reizen?
- Als je zelf één dag de baas van de school bent, hoe zou de schooldag er dan uit zien?
- Met wie praat je als je een probleem hebt? Hoe helpt die je dan?
- Meer inspiratie: op de website KlasvanjufLinda vind je een lijst met 66 vragen die bruikbaar zijn voor de check-in.
Regels van de check-in
Iedere check-in heeft de volgende kenmerken:
- Iedereen zit of staat in een kring.
- Tijdens het begroeten van de directe buren maken de leerlingen oogcontact.
- Na het begroeten beantwoordt de leerling beknopt een vraag en luistert naar de anderen.
- De leerlingen reageren niet op elkaar en elk antwoord is goed.
- De leerling mag passen voor meer denktijd; aan het einde van de ronde komt hij alsnog aan de beurt.
Opbrengsten van een check-in
Dit levert een goede check-in op:
- De mening van elke leerling doet ertoe en elk kind mag er zijn. Ook teruggetrokken of verlegen leerlingen worden op een laagdrempelige manier gestimuleerd om een mening te geven en zichzelf te laten zien.
- De leerlingen oefenen sociale vaardigheden, zoals: naar elkaar luisteren, oogcontact maken, je eigen mening durven geven en respect hebben voor andermans mening.
- Als leraar spreek je in een korte tijd alle leerlingen van de groep. Je ziet daardoor snel of leerlingen goed in hun vel zitten of niet. Daar kun je later op de dag op inspelen.
Werkconcept Critical Skills
De werkvorm check-in wordt op basisschool De Kreek’l en Sint Jozef van stichting Optimus ingezet vanuit het het werkconcept Critical Skills. Dit concept gaat over leven, leren en onderwijs nu en in de toekomst. Hierbij worden kennis, vaardigheden en essentiële waarden of attitudes met elkaar verbonden: zaken die leerlingen nodig hebben op het gebied van sociale vaardigheden en communicatie. Het uitgangspunt van het werkconcept Critical skills is dat ieder kind uniek is en daarnaast in verbinding staat met de ander en de samenleving. Er wordt specifiek gewerkt aan vaardigheden – skills – waarmee leerlingen kritisch leren denken.
Meer weten?
- Lees hier hoe je op een leuke en constructieve manier kunt filosoferen met kinderen.
- Ook gymlessen lenen zich goed voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
- Dit is de nieuwe kijk op vaardigheden voor nu en in de toekomst.
- Het inzetten van kennis van leerlingen kan leiden tot betere groepsvorming en grotere betrokkenheid van leerlingen. Lees op Onderwijskennis wat onderzoek zegt over deze buitenschoolse-kennisbronnen-aanpak.